Tarinat tuovat yhteen -koulutuksessa kielten moninaisuus on keskiössä. Miltei kaikissa lapsiryhmissä on monikielisyyttä. Tavoitteena luoda toimintakulttuuri, jossa nähdään kielten ja ilmaisutapojen moninaisuus rikkautena.
Verkkokoulutuksena toteutettu kokonaisuus koostuu peruskoulutuksesta (5 op) sekä valinnaisesta kouluttajakoulutuksesta (3 op). Kouluttajakoulutuksen (yhteensä 8 op) suorittaminen antaa valmiudet toimia kouluttajana omassa kunnassa. Suosituksena on, että koulutukseen osallistuu useita henkilöitä samasta toimintayksiköstä.
KENELLE
Peruskoulutuksen kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö.
Kouluttajakoulutuksen kohderyhmä: Osioon osallistuvilla tulee olla tehtävään soveltuva koulutus (esim. VO, erityisopettaja, S2-opettaja)
Koulutukseen osallistutaan ensisijaisesti tiimeissä, jotta menetelmien käyttöönotto yksikössä helpottuu.
Saman sisältöinen ruotsinkielinen toteutus sisältäen mahdollisuuden kouluttajakoulutukseen järjestetään alkaen syksyllä 2025. Peruskoulutus järjestetään toisen kerran suomeksi syksyllä 2025.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön osaamista lasten kielellisestä ja sosioemotionaalisesta kehityksestä ja kielitietoisesta pedagogiikasta. Koulutus antaa tukea arkeen ja luo mallin ja työvälineitä kielitietoisen ja vuorovaikutteisen lukemisen toteuttamiseen, erityisesti 3–6-vuotiaille. Koulutuksessa syvennytään monikielisten lasten kielelliseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen kielellisten valmiuksien näkökulmasta.
Koulutuksen sisältö pohjautuu Helsingin yliopiston SAGA-tutkimus- ja kehityshankkeeseen, joka tukee lasten sosioemotionaalista kehitystä. Kehityksellä tarkoitetaan mm. lapsen kykyä ymmärtää, nimetä ja säädellä tunteitaan ja käyttäytymistään sekä kykyä tulkita muiden tunteita ja auttaa muita. Sosioemotionaalinen kehitys on lapsilla yhteydessä kielenkehitykseen ja vuorovaikutukseen huoltajien kanssa.
TOTEUTUS
Koulutus järjestetään kokonaan etänä, ja koulutus kostuu reaaliajassa järjestettävistä webinaareista. Webinaarien välissä työskennellään verkkoympäristössä, toteutetaan erilaisia kokeiluja, perehdytään materiaaliin ja reflektoidaan opittua.
Peruskoulutuksen laajuus on 5 op. Peruskoulutuksen lisäksi on mahdollista osallistua kouluttajakoulutukseen, joka koostuu kahdesta lisämoduulista. Kouluttajaosion, 3 op, vahvistaa hankkeen avulla saadun osaamisen jatkuvuuden. Osion suorittavat henkilöt osallistuvat peruskoulutuksen osioihin 1–3 ennen kuin aloittavat kouluttajakoulutuksen. He ohjaavat pienryhmiä (mm. osio 4), suorittavat reflektointia yksiköissä ja tuottavat tietoa oman alueensa henkilöstön tueksi. Suoritettuaan kaikki osiot heillä on valmiudet toimia kouluttajina.
SISÄLTÖ
Peruskoulutusosio 1: Lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen, 2 op
Webinaarit: to 9.1.2025 ja ke 22.1.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkkotyöskentely koulutusalustalla.
Osiossa käsitellään lasten sosioemotionaalista kehitystä, sen tukemista ja sitä, kuinka se liittyy lasten kielenkehitykseen ja oppimiseen. Käsitellään varhaiskasvatuksen merkitystä lasten sosioemotionaalisessa kehityksessä, erityisesti mentalisaation näkökulmasta, eli miten mielen sisältöihin viittaavat keskustelut tukevat lasten kykyä nimetä ja säädellä tunteita, ja kuinka sadut ja tarinat luovat turvallisen tilan lapselle keskustella vaikeista asioista turvallisen aikuisen kanssa.
Sisältö:
- Lapsen sosioemotionaalinen kehitys ja sen yhteys lapsen kielelliseen kehitykseen
- Mentalisaation merkitys lapsen kohtaamisessa
- Satujen luoma turvallinen tila lapsen oppimisen perustana
Peruskoulutusosio 2: Kielenkehitystä ja sosioemotionaalista kehitystä vahvistava pedagogiikka, 1 op
Webinaarit: to 6.2.2025 ja ke 12.2.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkkotyöskentely koulutusalustalla.
Osiossa syvennytään pohtimaan dialogien merkitystä, sekä miten voidaan vahvistaa kielitietoista pedagogiikkaa monikielisissä lapsiryhmissä. Osiossa harjoitellaan horisontaalisia dialogeja ja avointen kysymysten kysymistä, sekä keinoja tukea jokaisen yksilöllisen lapsen osallisuutta ryhmässä. Osiossa tutustutaan myös kielellistä kehitystä vahvistaviin tukimateriaaleihin (sadut ja tarinoiden dialogikortit, tunnekortit) ja perehdytään eri keinoihin vahvistaa lapsen osallisuutta. Verkkotyöskentelyyn kuuluu kirjallisiin materiaaleihin ja videoihin tutustumista ja tehtävien tekemistä.
Sisältö:
- horisontaaliset dialogit lapsen osallisuuden vahvistajana
- kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisten lapsiryhmien kielenkehityksen tukeminen
- lukuhetkien toteutus: 2–3 kertaa viikossa oman yksikön pienryhmissä
Kouluttajakoulutusosio 1: Mentorointi ja verkostotyö, 1.5 op
Webinaari: ke 12.3.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkko- ja pienryhmätyöskentely. Osioon osallistuu vain kouluttajakoulutus kokonaisuuteen osallistuvat henkilöt.
Tavoitteena on vahvistaa hankkeen avulla saadun osaamisen jatkuvuus. Kouluttajakoulutuksessa osallistujat ohjaavat mm. pienryhmiä, suorittavat reflektointia yksiköissä ja tuottavat tietoa oman alueensa henkilöstön tueksi.
Ensimmäisessä osiossa syvennytään seuraaviin aihepiireihin:
- pedagoginen suunnittelu ja kouluttajana toimiminen
- mentorointi ja ohjaaminen – miten käsiteltyjä teorioita voidaan hyödyntää
- oppimista vahvistavien verkostojen luominen ja ylläpitäminen
Työpaja 1: Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö monikielisessä lapsiryhmässä ja kokemusten jakamista, 1 op.
Reaali-aikainen workshop työskentely Zoomin kautta to 20.3.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkkotyöskentely koulutusalustalla.
Workshoptyöskentelyssä jaetaan kokemuksia välijaksotehtävistä, ja keskustellaan myös huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Välijaksolla työskennellään verkkoympäristössä (kirjallisia materiaaleja, videoita ja tehtäviä), reflektoidaan oppimista, perehdytään materiaaliin ja tehdään pienimuotoisia kehittämistehtäviä.
Kouluttajakoulutusosio 2: Kieli- ja tunnetietoinen pedagoginen ohjaaminen, 1.5 op
Webinaari: to 10.4.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkko- ja pienryhmätyöskentely. Osioon osallistuu vain kouluttajakoulutus kokonaisuuteen osallistuvat henkilöt.
Toisessa kouluttajakoulutusosiossa käsitellään seuraavia aiheita:
- Kieli- ja tunnetietoinen pedagogiikka opetuksessa
- Kouluttajana toimiminen, verkostojen ohjaaminen, tiimien pedagoginen johtaminen ja toimintakulttuuriin vaikuttaminen.
- Moniammatillinen tiimi osana kieli- ja tunnetietoisen pedagogiikan jalkauttamista.
Työpaja 2: Jaettuja kokemuksia – miten opittua integroidaan yksikön toimintaan, 1 op
Reaali-aikainen workshop työskentely Zoomin kautta to 15.5.2025 klo 12.30–14.00, sekä itsenäinen verkkotyöskentely koulutusalustalla.
Työpajassa 2 reflektoidaan yhdessä oppimista. Kouluttajakoulutukseen osallistuneet toimivat pienryhmien ohjaajina hyödyntäen opittuja ohjausmenetelmiä.
Sisältö:
- Oma oppiminen, yhteinen oppiminen
- Yhteinen reflektointi jatkuvuuden vahvistamisesta
- Moniammatillinen toiminta – miten jatketaan tästä eteenpäin
KOULUTTAJAT
Pääkouluttajana toimii Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen professori Mirjam Kalland. Hänellä on pitkä kokemus tutkijana ja kouluttajana varhaiskasvatuksen kentältä ja on SAGA-mallin kehittäjä.
Koulutuskokonaisuus järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston, Reunamo Education Researchin ja HY+:n kanssa.