Alan parhaimmat asiantuntijat auttavat syventymään kielitietoisuuteen oppivan yhteisön toimintakulttuuria läpäisevänä periaatteena.
Koulutuksessa keskitytään kehittyvään kielitaitoon ja lapsen toiminnan havainnointiin sekä käytännön kielitietoiseen toimintakulttuuriin. Yhtenä tärkeänä teemana käsitellään kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa, joka rakentuu mm. moninaisen kielitaidon arvostuksesta ja kehittyvän kielitaidon huomioimiseen kaikessa toiminnassa.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutus antaa teorian lisäksi käytännön välineitä monikulttuurisessa oppimisympäristössä toimimiseen. Koulutuksen jälkeen osallistuja oppii näkemään uusia puolia moninaistuvassa työyhteisössään ja saa välineitä, joita hän voi hyödyntää omassa työssä. Koulutukseen sisältyy pohdintatehtäviä, jotka voi suorittaa yksin tai yhdessä työyhteisön kanssa. Osallistujat pääsevät näin viemään oppimansa saman tien käytäntöön.
KENELLE
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Verkkokoulutus, joka sisältää videoita (noin 20 minuutin mittaisia), oheismateriaalia ja työskentelyä oppimisalustalla. Kokonaisuuden tekemiseen kuluu noin 6 tuntia aikaa.
Osio I: Kielitietoisuus
– Katsaus kielitietoisuuteen
– Monikielisen toimijuuden tukeminen
Osio II. Kehittyvä kielitaito ja lapsen toiminnan havainnointi
- Kehittyvän kielitaidon tukeminen ja havainnointi
Osio III: Kielitietoinen toimintakulttuuri käytännössä – kielitaidon tukeminen varhaiskasvatuksen arjessa
- Kieli- ja kulttuuritietoinen pedagogiikka kulttuurisesti ja kielellisesti moninaistuvissa päiväkodeissa
- Kehittyvän kielitaidon havainnointi varhaiskasvatuksen arjessa
- Suomen kielen opetuksen suunnittelu ja toteutus – miten toiminnassa ja opetuksessa huomioidaan suomenkielenopetuksen näkökulma
- Varhaiskasvatuksen monikielinen yhteisö
- Arki monikulttuurisessa /kulttuurisesti moninaisessa päiväkodissa
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Salla-Maaria Suuriniemi, FT, yliopistonopettaja, suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja
Anne Tiermas, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto
Monika Haanpää, KT, tutkijatohtori
Nina Thurin, varhaiskasvatuksen kieli- ja kulttuurikoordinaattori
Marjaana Gyekye, varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä opettaja
Päivi Nikkilä, varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä opettaja
Riitta Hakkarainen, varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä opettaja