Ohjattu työskentely verkossa keskittyy verkkopedagogisiin periaatteisiin ja valmentaa oman verkkokoulutusjakson tuottamiseen ja kehittämiseen. Koulutus auttaa toteuttamaan oppijakeskeisiä ja pedagogiseen tutkimukseen perustuvia koulutuksia verkossa. Kouluttajan ohjauksessa päästään yhdessä kehittämään organisaation verkkokoulutusten käytänteitä ja laatua.
Koulutuksesta järjestetään myös avoin toteutus, johon voivat osallistua yksittäiset osallistujat: DigiKouluttaja – Verkkokoulutusten pedagoginen ja oppijakeskeinen suunnittelu
KENELLE
DigiKouluttaja 1 on suunnattu yritysten ja yhteisöjen koulutushenkilöstölle, HR-henkilöille sekä koulutusten suunnittelijoille. Myös opetustoimen henkilöstö kuuluu tämän koulutuksen kohderyhmään.
SISÄLLÖT
- Verkko-oppimisen muotoiluprosessi ja työvaiheet
- Verkko-oppimisen lajityypit
- Motivaatio ja kohderyhmäajattelu
- Verkkoaktiviteetit
- Vuorovaikutus ja läpäisyaste
- Verkkokurssien rakenne
Koulutuksen sisällöt voidaan räätälöidä tilaajan tarpeiden mukaan.
HYÖDYT
- Vahva perusta: Verkossakin oppiminen on psykologinen prosessi, ei rakettitiedettä vaan ihmistiedettä. Koulutus antaa valmiudet soveltaa psykologian periaatteita verkko-oppimisen toteutuksessa.
- Pedagogisia välineitä: Koulutus antaa pedagogisia välineitä verkkokoulutuksen laatimiseen. Sisällöissä keskitytään motivaation, vuorovaikutuksen, modulaarisuuden sekä sisällöntuotannon näkökulmiin.
- Käytännön työkaluja: Koulutus perustuu oppimismuotoilun oppijakeskeiseen työtapaan. Se tarjoaa käytännön työkaluja laadukkaaseen oppimismuotoiluun: kuka, miksi, mitä ja miten? Työkalut ja prosessi auttavat soveltamaan opittua yhä uusiin konteksteihin.
- Polun alku: Koulutuksen aikana osallistujat pääsevät työstämään omaa oppimistilannettaan ja oman organisaation verkkokoulutusta. Työ jatkuu koulutuksen jälkeen viimeisimmällä tutkimustiedolla ja käytännön työkaluilla varustautuneena.
TOTEUTUSTAPA
Koulutus voidaan toteuttaa kokonaan verkko-oppimisympäristössä tai monimuotokoulutuksena. Koulutuksen arviointi perustuu pääosin vertaisarvioinnille, jota tehdään moduulikohtaisissa oppimistehtävissä. Kouluttaja ohjaa osallistujia verkkokeskustelun sekä lopputehtävästä annettavan suullisen palautteen avulla. Koulutukseen sisältyy tyypillisesti aloitus- ja päätöskokoontumiset sekä viisi tunnin mittaista webinaaria, joissa työstetään moduulien aiheita ohjatusti keskustellen.