TAVOITTEET
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat kirjallisuusterapian teorioihin, perusteisiin ja menetelmiin sekä antaa valmiuksia käyttää niitä kirjallisuusterapeuttisessa ohjaustyössä ja/tai omalla ammattialueella. Koulutus on yliopistollista täydennyskoulutusta, jonka suorittamisen jälkeen osallistuja voi halutessaan käyttää nimikettä kirjallisuusterapiaohjaaja. (Nimike ei ole Valviran nimikesuojattu ammattinimike.) Koulutuksen jälkeen on mahdollisuus hakeutua kirjallisuusterapeuttikoulutukseen, joka on koulutuspolun vaihe 3.
KENELLE
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollossa, opetus-, kasvatus-, kirjasto- ja kulttuurialalla sekä seurakuntien ohjaus- ja neuvontatyössä toimiville. Koulutuksen osallistuminen edellyttää, että Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry:n koulutuspolun vaihe 1 (15 op) on suoritettu.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutus sisältää luentoja ja menetelmällisiä harjoituksia lähiopetuspäivien teemoihin liittyen. Koulutus sisältää myös etätyöskentelyä: kolme pohtivaa tieto- ja tutkimuskirjallisuutta hyödyntävää tehtävää, kaunokirjallisuustehtävän sekä kirjallisen lopputyön (5 op), jossa tutkitaan jotakin kirjallisuusterapian osa-aluetta teosten, artikkelien ja muun aineiston pohjalta. Opiskelijat ohjaavat opiskelun aikana kaksi harjoitusryhmää tai yksilöohjausjaksoa (yhteensä 30 tuntia) kirjallisuusterapian menetelmiä soveltaen ja laativat työskentelyyn liittyen suunnitelmat ja raportit. Ohjauksen tueksi opiskelijat saavat ryhmätyönohjausta 12 tuntia ja yksilötyönohjausta 3 tuntia. Ryhmätyönohjaus toteutetaan koulutuspäivien aikana. Yksilötyönohjaus toteutetaan koulutuspäivien ulkopuolella ja sen käytännön järjestelyt (aika ja paikka) opiskelijat järjestävät itsenäisesti.
Opiskelijat jaetaan koulutuspäivien aikana kokoontuviin kirjallisuusterapiaryhmiin, joissa he saavat kokemuksen kirjallisuusterapian ryhmäprosessista ja menetelmien soveltamisesta käytännössä. Lisäksi opiskelijat pitävät yhteyttä Moodle-verkkoympäristössä.
AIKA JA PAIKKA
Koulutuksen lähiopetusjaksojen opetus toteutetaan Helsingissä perjantaisin ja lauantaisin. Koko ryhmän yhteistä luento-opetusta on perjantaisin klo 10.00–15.00 ja lauantaisin klo 9.00–14.00 (poikkeuksena koulutuksen hieman lyhyempi päätöspäivä). Lisäksi lähiopetusjaksoilla kokoontuvat työnohjausryhmät ja kirjallisuusterapiaryhmät seuraavan aikataulun mukaisesti:
Työnohjausryhmät kokoontuvat perjantaisin klo 15.30–17.00 lokakuun 2025 sekä tammi-, helmi-, huhti-, syys- ja lokakuun 2026 lähiopetusjaksoissa. Suositus yksilötyönohjaukselle (3 krt) marras-joulukuussa 2025 sekä maalis-, touko ja/tai marraskuussa 2026. Työnohjaus voi tarvittaessa olla mahdollinen myös kesä- ja elokuussa 2026.
Kirjallisuusterapiaryhmät kokoontuvat lauantaisin klo 14.15–15.45 syys-, loka- ja marraskuun 2025 sekä tammi-, helmi-, huhti- ja toukokuun 2026 lähiopetusjaksoissa.
LÄHIOPETUSJAKSOT
1. jakso syyskuu 2025 19.-20.9.2025
pe 19.9. Johdanto, koulutuksen rakenne, tavoitteet ja suoritustavat. Harjoittelujen ja työnohjauksen esittely. Opiskelijoiden tutustuminen toiminnallisin menetelmin. Vuorovaikutuksellisuus kirjallisuusterapiassa. Silja Mäki
la 20.9. Ryhmädynamiikka ja ryhmässä esiintyvät ilmiöt. Jaana Huldén
Kirjallisuusterapiaryhmät 1
2. jakso lokakuu 2025 17.-18.10.2025
pe 17.10. Kirjallisuusterapeuttisen aineiston valinta ja käyttö. Lopputyön esittely. Päivi Kosonen
Työnohjausryhmät 1
la 18.10. Kirjallisuusterapeuttinen prosessi, ohjaajan taidot ja etiikka. Silja Mäki
Kirjallisuusterapiaryhmät 2
3. jakso marraskuu 2025 14.-15.11.2025
pe 14.11.
Aikuisten kirjallisuusterapeuttiset kasvuryhmät. Silja Mäki
Lopputyön aiheiden ideointia. Päivi Kosonen
la 15.11. Kirjallisuusterapia mielenterveystyössä, erityisesti masentuneiden hoidossa ja kuntoutuksessa. Jaana Huldén
Kirjallisuusterapiaryhmät 3
4. jakso tammikuu 2026 23.-24.1.2026
pe 23.1. Satujen ja tarinoiden terapeuttinen merkitys. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät lasten ja nuorten ohjauksessa. Silja Mäki
Työnohjausryhmät 2
la 24.1. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät koulutyössä ja opettajankoulutuksessa. Merja Kauppinen
Kirjallisuusterapiaryhmät 4
5. jakso helmikuu 2026 13.–14.2.2026
pe 13.2. Hoitava lukeminen. Päivi Kosonen
Työnohjausryhmät 3
la 14.2. Kirjallisuusterapian teoreettiset pääsuuntaukset. Kytkentöjä psykologiaan, hoitavaan lukemiseen ja kirjoittamiseen. Juhani Ihanus
Kirjallisuusterapiaryhmät 5
6. jakso huhtikuu 2025 10.–11.4.2026
pe 10.4. Kriisit, traumat ja kirjallisuusterapia elämänkaaren eri vaiheissa. Tapahtumien ja kokemusten vaikutus ihmisen arkeen ja hyvinvointiin. Jaana Huldén
Työnohjausryhmät 4
la 11.4. Kehollisuus ja seksuaalisuus kirjallisuusterapiassa nuorilla ja aikuisilla. Armi Kurkikangas
Kirjallisuusterapiaryhmät 6
7. jakso toukokuu 2026 15.–16.5.2026
pe 15.5. Elämäkerrallinen kirjoittaminen ja sukupuu kirjallisuusterapeuttisina välineinä. Luontokirjoittaminen. Silja Mäki
la 16.5. Ikäihmisten kirjallisuusterapia ja muistelukirjoittaminen. Surutyö sekä sairauden ja kuoleman kohtaaminen kirjallisuusterapeuttisin keinoin. Jenni Hurmerinta
Kirjallisuusterapiaryhmät 7
8. jakso syyskuu 2026 11.-12.9.2026
pe 11.9. Lopputöiden välikatsaus. Juhani Ihanus, Päivi Kosonen, Anja Kuhalampi ja Karoliina Maanmieli
Kirjallisuusterapia päihde- ja omaistyössä. Karoliina Maanmieli
Työnohjausryhmät 5
la 12.9. Aineiston käyttö erityisryhmien kanssa, esimerkkinä vankien ja vankien omaisten kanssa tehtävä työ. Pia Bergström
9. jakso lokakuu 2026 16.–17.10.2026
pe 16.10. Taideterapian menetelmiä kirjallisuusterapiassa: sana, kuva, ääni ja liike. Kirsi Virkkunen
Työnohjausryhmät 6
la 17.10. Kirjallisuusterapiaohjaajan persoonallisuus, voimavarat ja oma jaksaminen. Silja Mäki
10. jakso joulukuu 2026 11.–12.12.2026
pe 11.12. Lopputöiden käsittely. Juhani Ihanus, Päivi Kosonen, Anja Kuhalampi ja Karoliina Maanmieli
la 12.12. Kirjailijavieras. Koulutuksen päätös: palautteiden anto, loppupuheenvuorot, kakkukahvit
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin.
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Kouluttajina toimivat kirjallisuusterapiaan ja ryhmätyöskentelyyn perehtyneet eri alojen asiantuntijat, joilla on pitkäaikainen kokemus kirjallisuuden ja kirjoittamisen käyttämisestä terapeuttisiin, kuntouttaviin ja ennalta ehkäiseviin tarkoituksiin.
Pääkouluttajat:
Silja Mäki, FM, psykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, laaja-alainen erityisopettaja, koulutuksen johtaja
Juhani Ihanus, FT, kulttuuripsykologian dosentti, kirjallisuusterapiakouluttaja, kirjailija, koulutuksen tieteellinen johtaja
Päivi Kosonen, FT, kirjallisuustieteen dosentti, kirjalli¬suusterapeutti, koulutuksen varajohtaja
Jaana Huldén, traumapsykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, työnohjaaja
Vierailevat kouluttajat:
Pia Bergström, sosionomi (4-vuotinen yliopistotason koulutus Ruotsissa), perheterapeutti, psykoterapeuttiopiskelija (ratkaisukeskeinen psykoterapia), aineenopettajakoulutus, kirjallisuusterapiaohjaaja
Jenni Hurmerinta, FM, sanataide-, kirjallisuusterapia- ja mindfulness-ohjaaja, joogaopettaja, hengitysvalmentaja, kuolindoula, kustannustoimittaja
Merja Kauppinen, FT, dosentti, opettajankouluttaja, yliopistonlehtori, kirjallisuusterapeutti
Anja Kuhalampi, FM, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, kirjallisuusterapeutti
Armi Kurkikangas, LTO, KM, vokologi, opettaja, draamapedagogi, seksuaaliterapeutti, kirjallisuusterapeutti
Karoliina Maanmieli, FT, lähihoitaja, kirjallisuusterapiaohjaaja
Kirsi Virkkunen, työnohjaaja, ryhmätaideterapeutti, kirjallisuusterapiaohjaaja, Luova Uniohjaaja® -koulutuksen kehittäjä ja kouluttaja
TYÖNOHJAAJAT
Jaana Huldén, traumapsykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, työnohjaaja
Silja Mäki, FM, psykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti, laaja-alainen erityisopettaja
Kirsi Virkkunen, työnohjaaja, ryhmätaideterapeutti, kirjallisuusterapiaohjaaja, Luova Uniohjaaja® -koulutuksen kehittäjä ja kouluttaja
KIRJALLISUUSTERAPIARYHMIEN OHJAAJAT
Katja Hero, TM, seurakuntapastori, kirjallisuusterapeutti
Eeva Nopsanen, psykiatrinen erikoissairaanhoitaja, ryhmäterapeutti, perheterapeutti, kirjallisuusterapeutti
Kristina Svensson, FM, opettaja, kirjallisuusterapiaohjaaja, ekspressiivinen taideterapeutti
LISÄTIETOA
Koulutuksen johtajan terveiset:
”Kirjallisuusterapia tarjoaa keinoja niin lasten, nuorten ja aikuisten kuin ikäihmistenkin elämän haasteellisten asioiden käsittelyyn ja hyvinvoinnin tukemiseen. Runot, novellit, sadut ja monet muut tekstit, myös itse kirjoitetut, antavat mahdollisuuden tarkastella kokemuksia ja tunteita turvallisesti, monipuolisesti ja luovasti”, kuvailee koulutuksen johtaja, psykoterapeutti, kirjallisuusterapeutti Silja Mäki.
Kuva: Ari-Veikko Peltonen
Opiskelijoiden kommentteja edellisistä koulutuksista:
”Kannustava ja asiantunteva ohjaus tuki hyvin koulutusprosessia.”
”Koulutus oli onnistunut ja tasapainoinen kokonaisuus.”
”Koulutuksen aiheet olivat mielenkiintoisia.”
”Koulutuksessa ehdottoman huiput kouluttajat.”
”Luennoitsijat olivat osaavia ja innostavia.”
”Parasta oli toimiva, luottamuksellinen ryhmä ja muiden kokemukset.”
”Työn ohessa tehty koulutus oli rankka, mutta kyllä kannatti!”
JÄRJESTÄJÄT
Koulutuksen järjestävät Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ ja Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys ry.