Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) julkaisi tammikuussa 2023 raportin matematiikan ja äidinkielen taidoista alkuopetuksen aikana. Raportin mukaan suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden osaamistaso oli selvästi matalampi kuin muiden.
Mitä opettajan on hyvä tietää kielitaidon kehittymisestä ja miten kehittyvä kielitaito huomioidaan opetuksessa ja arvioinnissa? Millaisilla menetelmillä luokassa voidaan toteuttaa kielitietoista opetusta? Miten arvioin S2-oppilasta? Muun muassa näihin kysymyksiin on mahdollista saada tukea tässä koulutuksessa.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille.
Hyödyt
Koulutus antaa tietoa ja käytännön välineitä kielitietoisen opetuksen ja S2-opetuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen perusopetuksessa.
Esimerkkejä koulutuksen sisällöistä
Kielenoppimisen vaiheet
- Miten kielen oppiminen etenee?
- Akateemisen kielitaidon kehittyminen toisen kielen oppimisen näkökulmasta
Kehittyvän kielitaidon huomioiminen opetuksessa
- Tuki ja arvioinnin suunnittelu
Kielitietoinen opetus
- Opettajien kieleen ja kieliin liittyvät asenteet ja pedagogiset tiedot ja taidot
- Monikielisyys ja ainetietoisuus
- Monikielisyys ja identiteetti
- Opetuksen kieli, ainetietoisuus ja kielitieto
Monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta arvostavaa koulukulttuuria rakentamassa
- Miten monikielisyyden arvostamista voitaisiin edistää luokissa ja koulussa?
Kielitietoiset käytänteet luokassa
- Toimivia toimintatapoja
- Suunnittelu ja työnjako, yhteistyö
Monikielisten huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- Selkoviestintä
Kielitietoinen opetus: ainetietoisuus
- Oppiaineiden kielen huomioiminen
- S2-oppilaan arviointi muiden oppiaineiden tunneilla
S2-oppilaan oppimisvaikeudet
Kenelle S2, milloin äidinkielen oppimäärä?
S2-oppilaan arviointi
Yhteisopettajuus, joustavat ryhmittelyt ja eriyttäminen
Toteutus
Koulutuksen laajuus ja sisällöt räätälöidään tilaajan toiveen mukaan. Koulutus voidaan toteuttaa lähi- ja/tai etätoteutuksena.
Koulutuksessa yhdistyy viimeisin tutkimustieto ja käytännön menetelmät. Koulutuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia työskentelymenetelmiä, jotka vaihtelevat aiheiden mukaan.
Koulutuksen työtavat ovat osallistujia aktivoivia ja vuorovaikutuksellisia: kokemusten ja ideoiden jakaminen sekä oman työn ja työyhteisön toimintatapojen kehittäminen ovat keskeisessä roolissa.