Lasten ja nuorten psyykkinen oireilu ja mielen hyvinvoinnin haasteet vaikuttavat lisääntyneen, ja tarve lasten ja nuorten kehitysvaiheet huomioivalle ohjaukselle ja tuelle on tästä syystä suuri. Kouluissa tarvitaan myös osaamista tuen integroimiseksi osaksi toimintaa. Psyykkisen oireilun tunnistaminen ja tieto, miten tukea ja ohjata lapsia ja nuoria eteenpäin, on entistä tärkeämpää opetus- ja kasvatushenkilöstölle.
HYÖDYT
Koulutus tarjoaa opetusalan ammattilaisille:
- valmiuksia tukea ja tunnistaa psyykkisesti oireilevia lapsia ja nuoria kouluympäristössä.
- Ymmärrystä psyykkisen oireilun taustalla olevista tekijöistä ja ilmenemismuodoista
- Kokemusten jakamisen ja vertaisoppimisen
- Voimaantumista omaan ammatilliseen hyvinvointiin.
KOHDERYHMÄ
Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle
TOTEUTUS
Koulutus voidaan toteuttaa 1–4 pv:n kokonaisuutena riippuen tarpeista ja toiveista. Tarkempi rakenne ja sisältö on mahdollista suunnitella yhteistyössä koulutuksen tilaajan kanssa
1pv:n kokonaisuus
Yhden päivän kokonaisuudessa tutustutaan lasten ja nuorten yleisimpiin mielenterveyden haasteisiin jotka vaikuttavat oppimiseen ja oppilaan toimintakykyyn. Koulutus lisää ymmärrystä oireilun taustalla olevista tekijöistä ja antaa välineitä tukea ja ohjata oireilevia oppilaita kouluarjessa.
Psyykkisten oireiden yleisyys ja ilmenemismuodot lapsilla ja nuorilla
- Yleisimmät psyykkiset haasteet ja niiden tunnistaminen.
- Tutkimustietoa taustatekijöistä, jotka vaikuttavat mielenterveyden häiriöiden syntyyn ja kehittymiseen
- Miten oireet voivat vaikuttaa oppimiseen ja koulunkäyntiin
Ennakointi ja puuttumisen keinoja kouluympäristössä
- Varhainen tunnistaminen
- Koulun sisäiset tukitoimet ja yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa.
- Tapausesimerkkien tarkastelua
Tukikeinoja ja käytäntöjä oppilaan arkeen
- Vahva ja vahvistava vuorovaikutus
Opettajan oma jaksaminen ja tukiverkostot
- Opettajan rooli psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukena.
- Omat rajat ja jaksaminen, vertaistuki
4 päivän koulutuskokonaisuus
Laajemmassa kokonaisuudessa saadaan syvempää ymmärrystä psyykkisen oireilun taustatekijöistä sekä keinoja tukea lapsia ja nuoria arjen käytännöissä ja koko yhteisön tasolla. Koulutusprosessissa tuetaan myös osallistujien ammatillista itsetuntemusta tunnetaitojen ja voimavarojen vahvistamiseksi.
Psyykkisten oireiden yleisyys ja ilmenemismuodot lapsilla ja nuorilla
- Yleisimmät psyykkiset haasteet ja niiden tunnistaminen, vaikutukset oppimiseen
- Tutkimustietoa taustatekijöistä, jotka vaikuttavat mielenterveyden häiriöiden syntyyn ja kehittymiseen
- Ympäristön ja kiintymyssuhteen merkitys säätelytaitojen kehittymisessä
Neuropsykiatriset oireyhtymät psyykkisen oireilun taustalla
- Aivojen ja hermoston toiminta
- Itsesäätelyn, impulssikontrollin ja toiminnanohjauksen taitojen vahvistaminen
Ennakointi ja puuttumisen keinoja kouluympäristössä
- Koulun sisäiset tukitoimet ja yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa.
- Tapausesimerkkien tarkastelua
Vahva ja vahvistava vuorovaikutus
- Taitavan käyttäytymisen vahvistaminen
- Turvallisuudentunne ja sen tukeminen ryhmässä
- Mielenterveystaitojen pitkäjänteinen vahvistaminen
Opettajan oma jaksaminen ja tukiverkostot
- Arvot, tunteet ja joustavat mielentaidot ammatillisen itsetuntemuksen perustana
- Omat rajat ja jaksaminen, vertaistuki
KOULUTTAJAT
HY+:n kouluttajat ovat alan huippuosaajia, joilla on myös vahva pedagoginen osaaminen.