Koulutus on suunnattu esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka haluavat kehittää osaamistaan lapsen tuen järjestämisessä lainsäädännön ja opetussuunnitelman mukaisesti.
Kenelle
Varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
Hyödyt ja tavoitteet
Osallistujat saavat:
– käytännön ideoita pedagogisen tuen toteuttamiseen ja toimintakulttuurin kehittämiseen
– mahdollisuuden jakaa hyviä käytäntöjä pienryhmissä
– tukea inklusiiviseen toimintakulttuuriin ja konkreettisia valmiuksia eskari-ikäisen lapsen oppimisen ja osallistumisen tukemiseen.
Toteutus
Koulutus sisältää ennakkotehtävän, 3 *90 minuutin mittaisen koulutuksen etänä (Teams/Zoom) ja välitehtävät.
Koulutusosio 1
Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki perusopetuslain ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta
Esiopetuksen toimintakulttuuri ja pedagogisen toiminnan näkökulma, yhteys inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin
Pienryhmätyöskentelyä
Koulutusosio 2
Välitehtävän purku; Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot ja lapsikohtaiset tukitoimet
Pienryhmätehtävä: oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot ja lapsikohtaiset tukitoimet.
Koulutusosio 3
Välitehtävän purku; Pedagoginen kirjoittaminen esiopetuksessa, Pienryhmätehtävä: pedagoginen kirjoittaminen. Koulutuksen päättäminen, kysymykset.
Kouluttaja
Piia Nevala on kasvatustieteen maisteri, varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Hän työskentelee pedagogisena asiantuntijana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisen tuen kehittämisen parissa Helsingin kaupungilla.
Nevala on työskennellyt aiemmin varhaiskasvatuksen erityisopettajana ja integroidun erityisryhmän erityisopettajana. Hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat lapsen tuki ja inkluusio varhaiskasvatuksessa.