Työyhteisön vuorovaikutus on keskeinen tekijä organisaation toimivuudessa, työhyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa. Kehittynyt vuorovaikutus tukee luottamusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Konfliktit ovat väistämätön osa työelämää – tunteet ja tarpeet risteävät kaikessa arjen kohtaamisessa. Restoratiivisen lähestymistavan tutkimukset osoittava kuitenkin, että konfliktien rakentava käsittely johtaa sosiaalisten taitojen oppimiseen, suhteiden vahvistumiseen ja toimintatapojen uudistumiseen.
Restoratiivinen lähestymistapa, jota koulutuksessa sovelletaan, korostaa yhteisön jäsenten välisten suhteiden vahvistamista, luottamuksen rakentamista ja konfliktien korjaamista. Sovittelutaidot auttavat purkamaan jännitteitä, ehkäisemään eskaloitumista ja rakentamaan siltoja erimielisyyksien yli. Kun työyhteisössä on osaamista kohdata ristiriitoja avoimesti ja kunnioittavasti, syntyy tilaa luovuudelle, yhteistyölle ja kestävälle kehitykselle. Hyvät ihmissuhteet työyhteisössä heijastuvat paitsi työkykyyn ja resilienssiin, myös kaikkeen asiakas- ja kohtaamistyöhön arjen toiminnassa.
KENELLE
Koulutus sopii erityisesti esihenkilöille, tiimien ja projektien vetäjille, HR-asiantuntijoille, työnohjaajille ja coacheille sekä työsuojelu- ja luottamushenkilöille.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutuksen aikana osallistuja saa tiedollisen perustan yhteisöjen konfliktien synnystä, häpeän kokemusten merkityksestä työyhteisön konfliktien taustalla sekä trauma- ja tarvetietoisen työotteen lähtökohdista. Restoratiivisen oikeuden lähtökohdat ja periaatteet luovat koulutuksen keskeisen taustateorian, joka tuodaan käytäntöön yhteistoiminnallisten harjoitusten avulla. Koulutuksessa omaksutaan ja harjoitellaan restoratiivisen prosessin ja sovittelun ohjausta ja sanoitusta käytännön esimerkkien avulla.
Koulutusprosessi auttaa oppijaa reflektoimaan oman yhteisön tai työalueen arjen haasteita ja ratkaisuja. Koulutuksen käytyään osallistujalla on riittävä tietotaito restoratiivisesta kohtaamisesta ja restoratiivisen sovitteluprosessin ohjaamisesta sekä fasilitaattorin/sovittelijan roolista hyödynnettäväksi osallistujan omassa yhteisössä tai ammatillisessa kontekstissa. Koulutus tuottaa osallistujalle valmiuden toimia restoratiivisena työyhteisösovittelijana omassa tehtävässä ja toiminnassa.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutus koostuu kolmesta lähikoulutuspäivinä toteutettavasta koulutusjaksosta, ennakko- ja välitehtävistä sekä käytännönläheisestä lopputyöstä. Työskentely koulutuksessa on osallistavaa ja yhteistoiminnallista. Ohjelman teemoja lähestytään restoratiivisten menetelmien kautta yhteisesti reflektoiden niin, että osallistujien omat ammatilliset tulokulmat ja kokemukset rikastavat oppimista ja asiantuntijuuden jakamista.
Koulutus toteutuu prosessina, jossa ymmärryksen lisääntyminen tuottaa pohjaa aina seuraavan opittavan teeman omaksumiseen. Prosessiluonteen vuoksi koulutukseen osallistuminen edellyttää kaikille jaksoille osallistumista.
- Jakso 1: 27.-28.1.2026; 2 lähikoulutuspäivää klo 9-16
- Jakso 2: 25.-26.2.2026; 2 lähikoulutuspäivää klo 9-16
- Jakso 3: 31.3.-1.4.2026; 2 lähikoulutuspäivää klo 9-16
Jakson 1 teemoja:
- restoratiivisen oikeuden ja lähestymistavan lähtökohdat
- tarpeet restoratiivisen lähestymistavan ytimessa
- työhyvinvoinnin sosiaalipsykologisia perusteita
- konfliktien synty yhteisössä
- häpeän kokemukset ja reintegroiva häpeän käsittely restoratiivisessa prosessissa
Jakson 2 teemoja:
- restoratiivisen sovittelun prosessi ja vaiheet, prosessin ohjaus ja sanoitus
- sovittelun harjoitukset ja reflektointi
- restoratiivisen sovittelijan rooli
- esihenkilön rooli sovitteluprosessissa
Jakson 3 teemoja:
- trauma- ja tarvetietoisuus restoratiivisen kohtaajan työssä
- sovittelun harjoitukset ja reflektointi
- sovittelutaidon hyödyntäminen omassa työssä ja työyhteisössä
- yksilökeskeisestä egosysteemistä yhteisökeskeiseen ekosysteemiin
- lopputöiden esittelyt ja reflektointi
Koulutuksen työmäärä vastaa 5 opintopistettä.
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Koulutusjohtajana ja vastuukouluttajana toimii FT ja KM Maija Gellin. Hän on restoratiivisen oikeuden ja sovittelun
asiantuntija, yhteisöpedagogi sekä työyhteisösovittelun erityisasiantuntija. Hän toimi päätyönään Suomen Sovittelufoorumi ry:n VERSO-ohjelman ohjelmajohtajana yli 25 vuoden ajan ennen siirtymistään asiantuntijan rooliin. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus sovittelusta ja restoratiiviseen oikeuteen pohjaavan sovittelutoiminnan kouluttamisesta. Hän on työskennellyt aiemmin sovitteluohjaajana ja vapaaehtoisena sovittelijana rikos- ja riita-asioiden sovittelupalveluissa. Hän on suorittanut työyhteisösovittelijan syventävät opinnot Helsingin yliopistossa 2014 ja hän väitteli syksyllä 2019 teemalla Restoratiivinen lähestymistapa ja sovittelu peruskoulukontekstissa.
Vierailevana luennoitsijana toimii sosiaalipsykologian yliopistonlehtori, dosentti Jaana-Piia Mäkiniemi. Jaana-Pia työskentelee Helsingin yliopistossa sosiaalitieteiden ja soveltavan psykologian parissa. Hänen tutkimuksensa liittyy laajasti työelämään ja erityisesti työhyvinvointiin ja sen kehittämiseen.
Pidätämme oikeuden muutoksiin.