Lapsen vahva äidinkielen hallinta on perusta toisen kielen oppimiselle, joten lapsen monikielisyyttä tulee tukea. Suomen kielen taito ei synny kuitenkaan itsestään suomenkielisessä päiväkodissa, vaan sen kehittymiseen tarvitaan henkilöstöä, joka ymmärtää kielen oppimista, osaa tukea muun muassa sanaston kehittymistä ja suunnitella sekä toteuttaa päiväkodin kielitietoista toimintaa.
Monikielisten lasten kielitaidon tukeminen lisää lasten tasa-arvoa ja osallisuutta sekä tukee alkavaa koulupolkua.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutuksen keskiössä on ammattilaisen toiminta ja käytännönläheiset työtavat siihen, mitä henkilöstö voi tehdä, että kaikki lapset saavat osallistumisen kokemuksia päiväkodin toiminnassa. Kokeneiden kouluttajien ohjaamina osallistujat vahvistavat onnistumisen kokemusta omassa lapsiryhmässä.
KENELLE
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle, varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille. Koulutus on OPH:n rahoittama ja siihen voivat ilmoittautua vain kohderyhmään kuuluvat.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa. Arki-iltoina pidettäviä koulutuskertoja on yhteensä kahdeksan. Luennoista ja ohjatuista tapaamisista koostuvissa webinaareissa pohditaan työn käytäntöön liittyviä kysymyksiä.
Koulutus sisältää myös itseopiskeltavaa materiaalia sekä omaan työhön liittyvän kehittämistehtävän. Kehittämistehtävä tehdään ryhmätyönä. Kouluttajat ohjaavat kehittämistehtävää ja antavat siihen palautetta.
Syksyn 2024 toteutukseen mahtuu mukaan 30 osallistujaa. Koulutuspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutus järjestetään samansisältöisenä myös keväällä 2025.
Huom! Päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.
Ensimmäinen webinaari ke 15.1. klo 17–18
Ensimmäinen tapaaminen ja tutustuminen – tällä tapaamiskerralla tutustumme koulutuksen kokonaisuuteen, kouluttajiin, koulutuksen osallistujiin ja erityisesti omaan pienryhmään, jonka kanssa yhdessä suunnitellaan ja esitellään kehittämistehtävät.
Toinen webinaari ke 22.1. klo 17–19
Mitä on kieli? Mitä on kielitietoisuus?
Pääkouluttaja: Maria Ahlholm
Kolmas webinaari ti 4.2. klo 17–19
Kielitietoinen oppimisympäristö
Työvälineitä kielitietoiseen toimintaan: KieliPeda, lukuympyrä ja vuorovaikutuksellinen sadun lukeminen – esimerkkejä hyvistä käytänteistä.
Kehittämistehtävien esittely, suunnitelma ja aloitus.
Pääkouluttajat: Marjaana Gyekye ja Nina Thurin
Neljäs webinaari ke 12.2. klo 17–19
Vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen – esimerkkejä kielikylpypäiväkodista
Pääkouluttaja: Marjo Savijärvi
Viides webinaari ti 18.3. klo 17–19
Mitä kipupisteitä tutkimuksista nousee monikielisten lasten tukemisessa? – varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kirjallisuuskasvatus
Kehittämistehtäväkuulumiset.
Pääkouluttajat: Marjaana Gyekye ja Nina Thurin
Kuudes webinaari ke 2.4. klo 17–19
Toisen kielen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Kehittämistehtäväkuulumiset ja raportoinnin suunnitelma
Pääkouluttajat: Marjaana Gyekye ja Nina Thurin
Seitsemäs webinaari ti 15.4. klo 17–19
Osallistumisen mahdollistaminen – Osallistuva oppiminen
Mitä varhaiskasvatuksen s2-opetus on? Mihin lapsi kieltä tarvitsee? – osallistumiseen ja oppimiseen liittyvät näkökulmat kielenoppimisessa.
Kehittämistehtävän raportointikuulumiset. Huom! Kehittämistehtävä valmiina viimeistään 10.4.2024 klo 18.00.
Pääkouluttajat: Marjaana Gyekye ja Nina Thurin
Kahdeksas webinaari ti 29.4. klo 17–20
Päätöskerta, jossa esitellään kehittämistehtävät ja keskustellaan niistä syntyvistä kysymyksistä
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Maria Ahlholm (FT) on yliopistonlehtori ja opettajankouluttaja Helsingin yliopistosta. Hän tutkii suomen kielen alkavaa ja kehittyvää kielitaitoa erityisesti monikielisissä oppimisympäristöissä.
Marjaana Gyekye toimii varhaiskasvatuksen s2-opettajana Helsingissä. Hänellä on pitkä kokemus kouluttajana eri verkostoissa, ja hän on kirjoittanut myös varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen s2-opetuksen oppikirjoja.
Marjo Savijärvi (FT) työskentelee yliopistonlehtorina kasvatustieteiden osastolla Helsingin yliopistossa. Hän on vuorovaikutuksen tutkija ja perehtynyt muun muassa kielikylpypäiväkodin vuorovaikutukseen.
Nina Thurin työskentelee varhaiskasvatuksen kieli- ja kulttuurikoordinaattorina Vantaalla. Hänellä on pitkä kokemus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kieleen, kulttuuriin ja katsomukseen liittyvästä verkostotyöstä ja kouluttamisesta sekä Suomenopettajat ry:n hallitustyöstä ja yhdistyksen varhaiskasvatuksen työryhmän vetämisestä.
LISÄTIETOA
OSALLISTUJIEN PALAUTTEITA KOLUTUKSESTA
“Monipuolinen, oivaltava ja meitä upeasti osallistava koulutus.”
“Koulutus ylitti odotukseni. Sain paljon uutta tietoa, ja varsinkin kehittämistehtävistä sai hyviä ideoita omaan työhön vietäväksi. Lisäksi omassa pienryhmissä oli huippuporukka.”
“Tuli hyvin paljon tietoa lisää ja oman ryhmän keskusteluista loistavia oivalluksia.”
“Erityisen ilahtunut olen uusista menetelmistä, joita voi arjessa toteuttaa, ja siitä, että koulutuksen kautta on saanut paljon vertaistukea.”
“Hyvin koottu koulutus ja ammattitaitoiset kouluttajat. Sain paljon tietoa ja ajattelun aihetta.”