FI | SV | EN

Ketterä mentorointi koulun digikulttuurin kehittämisessä

Haluaisitko kehittää omaa mentorointiosaamistasi ja kehittää samalla koulusi tai kuntasi  digipedagogiikkaa?  Järjestämme Opetushallituksen rahoittaman maksuttoman koulutuksen digipedagogiikan mentoroinnista, ja koulutus sopii digikehittäjäopettajille, digitutoreille, oppilaitosjohdolle, digitiimien jäsenille tai muuten koulujen digikehittämisestä kiinnostuneille opettajille. Koulutuksessa hyödynnetään IHub4Schools EU-hankkeen tutkimustuloksia sekä tuotettuja käytännön mentorointi-ideoita ja valmiita toteutusmalleja mentoreiden hyödynnettäväksi. 

Ajankohta

13.1.–13.5.2025

Toteutustapa
Verkkokoulutus
Paikka
Verkossa
Hinta
Maksuton

Koulutus tukee opettajia ja kehittäjiä koulun digikehittämisessä ja tarjoaa käytännön työkaluja digipedagogiikan edistämiseen sekä mentorointiin. Saat käyttöön ketterän mentorointimallin, joka auttaa koulusi pitkäjänteisessä kehittämisessä.

Koulutus (4 op) järjestetään valtakunnallisena verkkototeutuksena. Se sisältää neljä etätapaamista (3h/tapaaminen), pienryhmätyöskentelyä sekä omaan työhön sovellettavia tehtäviä. Osallistujat kehittävät ja toteuttavat mentorointiratkaisuja omaan työyhteisöönsä tai työtehtäviinsä, ja saavat tukea kouluttajilta ja muilta osallistujilta tapaamisten välillä.

Hyödyt ja tavoitteet

Koulutus vahvistaa digikehittämiseen osallistuvien opettajien ammatillista osaamista koulun digikehittämisessä sekä mentoroinnissa.  

Koulutus tarjoaa työkaluja ja malleja opettajien ohjaamiseen sekä menetelmiä koulun digipedakäytäntöjen kehittämiseen.

Koulutus tukee pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista digikehittämistä ketterän mentorointimallin avulla.

Koulutuksessa hyödynnetään IHUb4schools-hankkeessa tuotettuja mentorointimalleja, lue lisää >>

Kenelle

Perusopetuksen ja toisen asteen kehittäjäopettajat, kouluttajat, digitutor-opettajat, koulujen johto, koulujen digitiimien jäsenet.

Sisältö ja toteutus  

Koulutus järjestetään valtakunnallisena verkkototeutuksena. Koulutuksessa (4op) on 4 etätapaamista (á 3 tuntia), omaan työhön sovellettavia tehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä tapaamisten välissä. Kouluttajat ohjaavat osallistujien työskentelyä etätapaamisten välillä. Koulutuksen aikana kehitetään erilaisia mentoroinnin ratkaisuja omaan työyhteisöön tai työtehtäviin. Osallistujat toteuttavat myös jonkun mentorointiprosessin oman työkontekstin ja kehittämistarpeiden mukaan. Koulutuksessa tuotetaan käytännön mentorointi-ideoita ja toteutuskuvauksia.  

Koulutusosiot

1.Mentorointi digikulttuurin kehittämisessä, ma 13.1.2025 klo 13-16

Osioon kuuluu ennakkotyöskentely, verkkotapaaminen (3 h) sekä työskentelyä välijaksolla.  

Verkkotapaaminen:

  • Koulutuksen ja kouluttajien esittely.
  • Osallistujien mentorointikokemukset.
  • Mentoroinnin mahdollisuuksia digikehittämisen työvälineenä.
  • Taustaa ja tutkimusta.
  • Tutustuminen iHub4Schools-hankkeessa kehitettyyn Koulujen mentorointimalli -kokonaisuuteen

Välijaksolla osallistujat käyttävät Koulujen mentorointimallia oman hankkeensa/tehtävän tukena 

2. Mentorointityökaluja ja -menetelmiä, ti 4.2.2025 klo 13-16

Osioon kuuluu ennakkotyöskentely, verkkotapaaminen (3 h) sekä työskentelyä välijaksolla.

Ennakko-orientaatio: tutustuminen toisten laatimiin kuvauksiin ja ideoihin jo aiemmin käytetyistä mentoroinnin keinoista

Verkkotapaaminen:

  • Laadittujen menetelmäkuvausten yhteisöllinen tarkastelu suhteessa mentoroinninprosessimalliin.
  • Koulujen mentorointimallin (School mentoring model) menetelmien ja työkalujen tarkempi esittely.
  • Vertaisryhmien/-parien muodostaminen kokeilutehtävää varten ja vertaistyöskentelynohjeistaminen.
  • Oman kokeilun esittely ja suunnitelman käynnistäminen  .

Työskentely välijaksolla:

  • Koulujen mentorointimallin työvälineisiin tarkempi perehtyminen oman työn näkökulmasta.
  • Oman mentorointikokeilun suunnittelu (ja käynnistäminen) ohjatusti.

3. Tutkimustuloksia ja kokemuksia mentoroinnista, ke 12.3.2025 klo 13-16

Osioon kuuluu ennakkotyöskentely, verkkotapaaminen (3 h) sekä työskentelyä välijaksolla.  

Verkkotapaaminen:

  • Kokemuksia mentoroinnista tutkimusten perusteella (iHub4Schools-hanke).
  • Mentorointi yhteisöllisen kehittämisen välineenä – rehtorin näkökulma (Aluerehtori Markku Antinluoma, Porvoo).
  • Mentorin roolit ja tehtävät.
  • Omaan mentorointiosaamiseen liittyviä kriittisiä seikkoja, haasteita ja ratkaisuja.

Työskentely välijaksolla:

  • Oman kokeilun toteuttaminen ja kuvaus toteutuksesta – onnistumiset, haasteet, mitä ottaa huomioon jatkossa?

4. Mentoroinnin reflektio ja verkoston mahdollisuudet, ti 13.5.2025 klo 13-16

Osioon kuuluu ennakkotyöskentely ja verkkotapaaminen (3 h)

Ennakko-orientaatio: Ennakkotehtävänä on valmistella omasta kokeilusta ja siitä tehdystä kuvauksesta tiivis esitys muille ja mentoroituun työyhteisöön. Esitys toteutetaan osallistujan valitsemalla digivälineellä.

Verkkotapaaminen:

  • Mentorointikokemusten jakaminen ja arviointi etukäteen valmistelujen esitysten perusteella.
  • Arviointi- ja yhteenveto mentoroinnin toteutuksista, tuloksista ja avoimista kysymyksistä.
  • Miten jaamme opittua eteenpäin kouluissa ja yhteisöissä?
  • Oman mentorointiosaamisen jatko ja kehittyminen
  • Yhteistyön ja mentoriverkoston jatkosta sopiminen.

Kouluttajat ja valmentajat

KT, koulutuksen ja teknologian dosentti Liisa Ilomäki (HY) tutkijana digipedagogiikan alueella Technology in Education -ryhmässä Helsingin yliopistossa, ja hän on toiminut pitkään täydennyskouluttajana. Hän on tutkinut erityisesti koulun ja opetuksen kehittämistä digiteknologian keinoin, laatinut oppimateriaaleja ja johtanut aiheeseen liittyviä hankkeita.

FT, kasvatuspsykologian dosentti Minna Lakkala toimii tutkijana Technology in Education -ryhmässä Helsingin yliopistossa ja pedagogisena asiantuntijana Heuristica Oy:ssä. Laaja kokemus opetusmenetelmien kehittämisen ja digiteknologian opetuskäytön kanssa. Pitkä kokemus opettajankouluttajana.

KT Markku Antinluoma on tammikuussa 2024 väitellyt porvoolaisen Kevätkummun koulun rehtori, joka on jo rehtorina toiminut yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Hänen tutkimusteemansa liittyvät erityisesti koulun kehittämiseen ja yhteisölliseen johtamiseen, ja hän on myös kouluttanut rehtoreita ja muita opetusalan asiantuntijoita aihepiiristä. 

Lisätietoa

Koulutukseen ilmoittaudutaan oheisella ilmoittautumislomakkeella 13.12.2024 mennessä.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja kohderyhmälle (perusopetuksen henkilöstö) maksutonta, mutta esimerkiksi sijaiskuluista vastaa osallistuja itse.

Koulutukseen otetaan 25 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumalla sitoudut koulutuksen kokonaisuuteen, koulutustapaamisiin osallistumiseen ja kokonaisuuden suorittamiseen.

Luethan peruutus- ja keskeyttämisehdot: Osallistujille maksuttomien koulutusten peruutus- ja keskeyttämisehtona on, että jos osallistuminen perutaan viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tai osallistuja ei aloita koulutusta ilman pätevää syytä, peritään toimistomaksuna 80 euroa. Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset. Esteen sattuessa ilmoittautuneen osallistujan puolesta voi osallistua toinen henkilö.

 

 

Anmälan
Ajankohta

13.1.–13.5.2025

Hinta
Maksuton

!

Koulutukseen ilmoittaudutaan oheisella ilmoittautumislomakkeella 13.12.2024 mennessä.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja kohderyhmälle (perusopetuksen henkilöstö) maksutonta.

Ota yhteyttä
Anne Burman
+358 50 415 0538
anne.burman@hyplus.fi


Tämä koulutus on räätälöitävissä organisaatiollesi. Ota yhteyttä!

Tutustu myös näihin
Ajankohtaista