V = Varhennettu kielenopetus viittaa ennen kolmatta luokkaa alkavaan vieraan kielen opiskeluun. Uuden opetussuunnitelman mukaisesti kaikki kunnat varhentavat vuonna 2020 eli vieraan kielen opiskelu aloitetaan tuolloin ensimmäiseltä luokalta.
A = Autenttisuus on tärkeää: materiaalit, opettajan kieli ja kulttuuri tuodaan mahdollisimman aidossa muodossa oppijoille.
R = Rikasteinen kielenopetus tarkoittaa vieraan kielen opiskelua maksimissaan 25 % oppitunneista. Se voidaan toteuttaa tuokioina, kokonaisina oppitunteita tai vaikka projekteina muun oppimisen lomassa.
H = ”Hello! Hej! Hola!” Kieltä opitaan kommunikatiivisesti ja luontevasti osana muutakin oppimista. Oppiminen aloitetaan suullisista taidoista.
E = Eskarissa kielenoppiminen on osa alkuopetuksen äidinkielen tuntiresurssia.
N = Numerot, viikonpäivät ja kuukaudet opetellaan myös vieraalla kielellä. Ne ovat sanastoa, josta vieraan kielen opettelu on helppo aloittaa jo varhain.
N = Nettiryhmistä esimerkiksi Loisto on hyvä foorumi jakaa ja osallistua kielen varhennusta koskevaan keskusteluun.
E = Englanti on yleisin varhennetun kielenopetuksen kieli mutta tutkijoiden mukaan kannattaisi aloittaa jollain muulla kielellä, koska englannin saa ikään kuin ”ilmaiseksi” muualta.
T = Toiminnalliset menetelmät nähdään vaikuttavaksi keinoksi toteuttaa varhennettua kielenopetusta.
T = Tuntisuunnitelmia jaetaan eri verkostoissa ja koulutuksissa. Tämä helpottaa opetuksen jaksottamista ja suunnittelutyötä.
U = Uudenlaiset toimintamallit korostavat viestinnällisyyttä ja kielen sosiaalista luonnetta.
K = Kielikylpyopetus tarkoittaa Suomen virallisten kielten (suomi, ruotsi) kokonaisvaltaista käyttöä esimerkiksi päiväkodissa.
I = Innostus kielenkäyttöön on tärkeä tavoite. Myöhemmässä vaiheessa voidaan opiskella kieltä ja sen rakenteita systemaattisemmin.
E = Elektronisten materiaalien määrä on huikea ja niiden hyödyntäminen tuo vaihtelua ja lisäarvoa opetustyöhön.
L = Leikit ja pelit ovat tärkeä osa varhennettua kielenopetusta koska oppijat eivät välttämättä osaa vielä lukea. Leikin avulla kieltä opitaan mielekkäällä tavalla. On myös tutkittu, että musiikki edistää vieraan kielen oppimista.
E = Esitykset ja draaman käyttö oppimisessa helpottavat kommunikaatiotilanteiden rakentamista.
N = Nuket, käsinuket, nallet ja pehmolelut auttavat kielen harjoittelussa, koska lapsi omaksuu nuken avulla roolin, jonka turvissa voi harjoitella ääntämistä ja kommunikointia.
O = Opetussuunnitelma ohjaa, mutta on tärkeää verkostoitua koulutuksissa ja jakaa hyviä käytäntöjä ettei kaikkea tarvitse tehdä itse.
P = Puheen harjoittelulla on hyvä aloittaa, koska lapset omaksuvat vieraan kielen ääntämisen helposti ja ovat ennakkoluulottomia kielen käyttäjiä.
E = Eheyttävien kokonaisuuksien luominen tehostaa oppimista.
T = Tarinat ja erilaiset esitykset kannustavat lasta tutkimaan kieltä ja kokemaan elämyksiä.
U = Uudet oppimisvälineet ja materiaalit mahdollistavat oppimisen myös kotona. Koulutuksissa jaetaan usein vinkkejä kielen omaehtoiseen harjoitteluun.
S = Suihkutuksella tarkoitetaan pieniä opetustuokioita, joiden aikana tutustutaan kohdemaan kieleen ja kulttuuriin.
Kirjoittaja: Kehittämisen asiantuntija Marjut Sadeharju
Jos olet kiinnostunut varhennetusta kielenopetuksesta, voit esimerkiksi tutustua Lahden kaupungille toteuttamaamme varhennetun kielenopetuksen koulutuspäivään.