HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutuksen tavoite on lisätä osallistujien ymmärrystä ja osaamista tunnistaa, kohdata ja tukea tuen tarpeisia oppijoita huomioiden kehityspsykologinen näkökulma ja lähikehityksen tunnistaminen.
Koulutuksen avulla tuetaan lapsen toiminnanohjauksen taitoja, saadaan tietoa käyttäytymiseen ja oppimiseen vaikuttavista neuropsykiatrisista oireyhtymistä ja tiedostetaan ratkaisukeskeisen ajattelun ja toimintatavan perusteet. Koulutus tarjoaa tukea omaan työhön.
KENELLE
Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutuspäiviin sisältyy erityispedagogiikan aihealueiden käsittelyä ratkaisu- ja voimavarakeskeisesti toteutettuna seuraavista aihealueista:
1. Toiminnanohjauksen taitoihin, käyttäytymiseen ja oppimiseen vaikuttavat neuropsykiatriset oireyhtymät –perustietoa ja tukea omaan työhön
2. Ratkaisukeskeisen ajattelu- ja toimintatavan perusteet
3. Käytännön harjoitukset
4. Omaan työn kehittämiseen kiinnittyvä välitehtävä
Koulutus toteutetaan kahtena 3 tunnin pituisena webinaarina. Webinaarien välissä osallistujat suorittavat kehittämistehtävän, joka liittyy vahvasti koulun arkeen.
Työskentelymenetelmät ovat vuorovaikutteisia ja osallistujien oppimista aktivoivia. Tutkimustietoa ja teoriaa tuodaan eläväksi käytännön esimerkkien avulla. Koulutuksiin nivotaan osallistujien oma reflektointi ja osaamisen jakaminen.
KOULUTTAJA
Minna Berg on väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa, luokanopettaja, kouluttaja ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti sekä pari- ja perhepsykoterapeuttikoulutettava. Hän on tutkinut opettajien vuorovaikutustaitojen yhteyttä opettajien työssäjaksamiseen sekä koettuun työn imuun sekä näiden taitojen siirtovaikutusta oppilaiden vuorovaikutustaitoihin, oppimiseen ja koulussa viihtymiseen.
Minna on työskennellyt vuosia tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. Minna on kehittänyt yhteisopettajuuden mallia, jolla pyritään turvaamaan käyttäytymisen ja toiminnanohjauksen haasteiden kanssa kamppailevien lasten ja nuorten itsetunnon, minäpystyvyyden ja koulumotivaation kehitys.