Globaali terveys, kevät 2025

Koulutuksessa tarjotaan yleiskuva globaalin terveyden keskeisistä teemoista ja haasteista sekä niiden syistä. Ohjelma herättää kiinnostusta ja antaa perusvalmiudet terveyteen liittyvien asiakokonaisuuksien globaaliin tarkasteluun ja kansainvälisissä tehtävissä toimimiseen.

Ajankohta

15.1.–7.5.2025

Toteutustapa
Verkkokoulutus
Verkossa
250  (+alv/vat 25.5%)
(yht. 313,75 )

AIKA JA PAIKKA

Koulutus järjestetään 15.1.–7.5.2025 keskiviikkoisin klo 16.00–18.30. Kaikki opetus järjestetään etäopetuksena Teamsin kautta.
Tentti järjestetään Moodlessa 14.5.2025. Tentin uusinta on 4.6.2025.

KENELLE

• Helsingin, Itä-Suomen, Tampereen, Turun ja Oulun yliopistojen perustutkinto-opiskelijat
  • Erikoislääkärikoulutuksessa olevat
  • Kaikki muut aiheesta kiinnostuneet

Koulutus on maksuton Helsingin, Itä-Suomen, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistojen läsnäoleville perustutkinto-opiskelijoille. Muille osallistujille (erikoislääkärikoulutuksessa olevat ja muut aiheesta kiinnostuneet täydennyskoulutusosallistujat) koulutuksen hinta on 250 € + voimassa oleva alv (yht. 313,75 €).

OSAAMISTAVOITTEET

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:

• osaa selittää globaalin terveyden peruskäsitteet ja keskeiset tavoitteet, kuten YK:n
    kestävän kehityksen tavoitteet.
  • osaa tunnistaa ja analysoida suurimmat globaalit terveysuhat, niiden syitä ja vaikutuksia eri väestöryhmiin.
  • osaa pohtia globaalin terveyden eettisiä periaatteita, kuten oikeudenmukaisuutta, tasa-arvoa ja kulttuurisia haasteita.
  • osaa arvioida ympäristön, sotien, luonnonkatastrofien, muuttoliikkeiden ja ilmastonmuutoksen vaikutusta ihmisten terveyteen.

TOTEUTUS

Koulutus järjestetään luentosarjana Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun ja Itä-Suomen yliopistojen välisenä yhteistyönä. Opetus muodostuu ennakkolukemisesta ja etäluennoista Teamsissa (18 iltapäivää 3x 45 min). Luentoja voi katsoa myös jälkikäteen netin kautta tallenteina. Luennoilla ei ole läsnäolopakkoa. Opetuskielenä on suomi, muutama luento voi olla englanniksi.

SISÄLTÖ

Luentoaiheisiin liittyy sähköinen etukäteis-/oheismateriaali, johon opiskelijat perehtyvät ennen luentoja. Koulutuksessa tarkastellaan maailmanlaajuisten ilmiöiden vaikutusta terveyteen ja sairauksiin, ja perehdytään tärkeimpien sairauksien ja terveysongelmien riskitekijöihin ja juurisyihin eri puolilla maailmaa. Koulutuksessa pohditaan poikkitieteellisesti poliittisten, taloudellisten, kaupallisten, yhteiskunnallisten ja sosiaalisten tekijöiden yhteyttä terveyteen. Pohditaan myös keinoja terveyden edistämiseksi, sekä sairauksien ennaltaehkäisyn ja hoitojärjestelmien ongelmia. Aiheina ovat myös poikkeusolojen, kuten konfliktien erityishaasteet, sekä maailmanlaajuisten muuttoliikkeiden taustat ja ongelmat, tähän liittyen maahanmuuttajien terveydenhuolto Suomessa. Lisäksi esitellään kansainvälisissä tehtävissä toimimista esim. kehitysyhteistyöprojekteissa.
Koulutuksen päiväkohtainen tarkempi ohjelma löytyy pdf-tiedostona tältä lokakuun kuluessa.

ARVIOINTIMENETELMÄT

Koulutuksen laajuus on 5 opintopistettä. Suoritusmerkkinnän (perustutkinto-opiskelijat) / todistuksen (muut osallistujat) saamisen edellytyksenä on sähköisen monivalintatentin suorittaminen hyväksytysti. Arvosteluasteikkona on hyväksytty/hylätty. Tentin läpäisyraja on 50% maksimipisteistä.
Tentti järjestetään Moodlessa 14.5.2025. Tentin uusinta on 4.6.2025.

KOULUTUKSEN HYVÄKSYMINEN TUTKINTOON

Koulutusta haetaan hyväksyttäväksi Helsingin yliopistossa erikoislääkärikoulutuksen teoreettiseksi kurssimuotoiseksi koulutukseksi seuraaville erikoisaloille: infektiosairaudet, keuhkosairaudet ja allergologia, kliininen mikrobiologia, lastentaudit, naistentaudit ja synnytykset, sisätaudit/eriytyvä koulutus, sisätaudit/runkokoulutus, terveydenhuolto, työterveyshuolto, yleiskirurgia, yleislääketiede.

Opiskelijat, joiden väitöskirjatutkimus liittyy terveyteen, voivat hakea koulutusta hyväksyttäväksi myös tohtorin tutkinnon erityiskoulutukseksi. Koulutus sopii Suomen Lääkäriliiton ja Hammaslääkäriliiton myöntämän kansainvälisen terveydenhuollon erityispätevyyden teoriakoulutukseksi.

Osallistuja voi sopia myös muista mahdollisista korvaavuuksista omassa oppilaitoksessaan.

KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT

Koulutuksen järjestämisestä vastaa Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta. Koulutuksen suunnittelussa ja järjestämisessä ovat mukana myös seuraavat tahot: Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Oulun yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Globaali terveys ry, THL ja HUS:n infektiosairauksien klinikka ja Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+.

Koulutuksen vastuuhenkilö: Ville Holmberg, infektiolääkäri ja kliininen opettaja, Helsingin yliopisto ja HUS, ville.holmberg@hus.fi

Yhteyshenkilöt ja lisätietoja

Täydennyskoulutusopiskelijoiden osalta: Kirsi Lindqvist (kirsi.lindqvist@hyplus.fi)

Perustutkinto-opiskelijoiden osalta:

Helsingin yliopisto: Ville Holmberg (ville.holmberg@helsinki.fi)
Itä-Suomen yliopisto: Arja Lyytinen (arja.lyytinen@uef.fi)
Oulun yliopisto: Timo Hugg (timo.hugg@oulu.fi)
Tampereen yliopisto: Salla Atkins (salla.atkins@tuni.fi)
Turun yliopisto: Sari Kuitunen (sari.kuitunen@utu.fi)

Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.

Ajankohta

15.1.–7.5.2025

250  (+alv/vat 25.5%)
(yht. 313,75 )

!

Perustutkinto-opiskelija, ilmoittaudu tästä >>

Täydennyskoulutusopiskelija, ilmoittaudu tästä >>

Koulutukseen ilmoittautuminen viimeistään 18.12.2024 mennessä.

Kirsi Lindqvist
kirsi.lindqvist@hyplus.fi

Tämä koulutus on räätälöitävissä organisaatiollesi. Ota yhteyttä!

Tutustu myös näihin