I utbildningen står språkens mångfald i fokus. Nästan alla barngrupper är flerspråkiga. Målet är att skapa en verksamhetskultur där språkens och uttrycksformernas mångfald ses som en rikedom. Utbildningens innehåll baseras på Helsingfors universitets SAGA-forsknings- och utvecklingsprojekt, där man inom småbarnspedagogiken stödjer barns språkliga och socioemotionella utveckling genom delat berättande.
Den webbaserade utbildningen består av en grundutbildning (5 sp) samt en valfri utbildning för utbildare (3 sp). Utbildningen för utbildare (totalt 8 sp) ger färdigheter att verka som utbildare i den egna kommunen. Det rekommenderas att flera personer från samma verksamhetsenhet deltar i utbildningen.
FÖR VEM
Målgrupp för grundutbildningen: Personal inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning.
Målgrupp för utbildning av utbildare: Deltagarna ska ha en utbildning som är lämplig för uppdraget (t.ex. barnträdgårdslärare, speciallärare, S2-lärare).
Deltagandet sker i första hand i team för att underlätta införandet av metoderna i verksamhetsenheten.
MÅLSÄTTNING
Utbildningens målsättning är att stärka personalens kompetens inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning när det gäller barns språkliga och socioemotionella utveckling samt språkmedveten pedagogik. Utbildningen ger stöd i vardagen och skapar en modell och verktyg för att genomföra språkmedveten och interaktiv högläsning, särskilt för barn i åldern 3–6 år. Under utbildningen fördjupas förståelsen av flerspråkiga barns språkliga och socioemotionella utveckling ur ett språkligt beredskapsperspektiv.
Utbildningens innehåll baseras på Helsingfors universitets SAGA-forsknings- och utvecklingsprojekt, som stöder barns socioemotionella utveckling. Med utveckling avses bland annat barnets förmåga att förstå, namnge och reglera sina känslor och sitt beteende, samt förmågan att tolka andras känslor och hjälpa andra. Socioemotionell utveckling hos barn är kopplad till språkutveckling och interaktion med vårdnadshavare.
GENOMFÖRANDE
Utbildningen genomförs på distans och består av webinarier som hålls i realtid. Mellan webinarierna arbetar deltagarna i en digital miljö, genomför olika försök, bekantar sig med material och reflekterar över det som lärts ut.
Grundutbildningen omfattar 5 sp. Utöver grundutbildningen finns det möjlighet att delta i utbildningen för utbildare, som består av två tilläggsmoduler. Utbildningsdelen för utbildare, 3 sp, stärker kontinuiteten i den kompetens som erhållits genom projektet. De som genomför denna del deltar i modulerna 1–3 av grundutbildningen innan de påbörjar utbildningen för utbildare. De handleder smågrupper (bl.a. modul 4), utför reflektioner i sina enheter och genererar kunskap för att stödja personalen i sin region. När alla moduler är genomförda har de kompetens att fungera som utbildare.
INNEHÅLL
Grundutbildningsmodul 1: Att stödja barns socioemotionella utveckling, 2 sp
Webbinarier: 2 x 1,5h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online-arbete på utbildningsplattformen.
Modulen behandlar barns socioemotionella utveckling, hur den kan stödjas och hur den är relaterad till barns språkutveckling och lärande. Den tar upp småbarnspedagogikens betydelse för barns socioemotionella utveckling, särskilt ur mentaliseringens perspektiv, det vill säga hur samtal som hänvisar till mentala tillstånd stöder barns förmåga att namnge och reglera känslor samt hur sagor och berättelser skapar en trygg miljö för barn att prata om svåra saker med en trygg vuxen.
Innehåll:
- Barnets socioemotionella utveckling och dess koppling till språkutveckling
- Betydelsen av mentalisering i mötet med barnet
- Sagors trygga miljö som grund för barnets lärande
Grundutbildningsmodul 2: Pedagogik som stärker språkutveckling och socioemotionell utveckling, 1 sp
Webbinarier: 2 x 1,5h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online-arbete på utbildningsplattformen.
I denna modul fördjupar man sig i betydelsen av dialoger och hur man kan stärka språkmedveten pedagogik i flerspråkiga barngrupper. Deltagarna övar på horisontella dialoger och att ställa öppna frågor, samt på metoder för att stärka varje enskilt barns delaktighet i gruppen. Modulen innehåller också introduktion till stödmaterial som stärker språkutveckling (sagor och berättelsedialogkort, känslokort) samt olika metoder för att öka barnens delaktighet. Det självständiga arbetet inkluderar att gå igenom skriftligt material och videor samt utföra uppgifter.
Innehåll:
- Horisontella dialoger som ett sätt att stärka barns delaktighet
- Språkmedveten pedagogik och stöd för språkutveckling i flerspråkiga barngrupper
- Genomförande av lässtunder: 2–3 gånger i veckan i smågrupper i den egna enheten
Utbildning för utbildare, modul 1: Mentorskap och nätverksarbete, 1.5 sp
Webbinarium: 1 x 1,5h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online- och smågruppsarbete. Endast deltagare i utbildningen för utbildare deltar i denna modul.
Målet är att säkerställa kontinuiteten i den kompetens som erhållits genom projektet. I utbildningen för utbildare handleder deltagarna bland annat smågrupper, reflekterar inom sina enheter och genererar kunskap för att stödja personalen i sitt område.
Den första modulen fördjupar sig i följande ämnen:
- Pedagogisk planering och att verka som utbildare
- Mentorskap och handledning – hur använda de teorier som behandlats
- Skapande och underhåll av nätverk som stärker lärandet
Workshop 1: Samarbete med vårdnadshavare i en flerspråkig barngrupp och delning av erfarenheter, 1 sp
Workshop i realtid via Zoom 1,5 h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online-arbete på utbildningsplattformen.
Under workshopen delas erfarenheter från uppgifterna mellan modulerna, och det diskuteras även samarbetet med vårdnadshavare. Under mellanperioden arbetar deltagarna i den digitala miljön (med skriftligt material, videor och uppgifter), reflekterar över sitt lärande, bekantar sig med material och utför mindre utvecklingsuppgifter.
Utbildning för utbildare, modul 2: Språk- och känslomedveten pedagogisk handledning, 1.5 sp
Webbinarium: 1 x 1,5h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online- och smågruppsarbete. Endast deltagare i utbildningen för utbildare deltar i denna modul.
Den andra modulen i utbildningen för utbildare behandlar följande ämnen:
- Språk- och känslomedveten pedagogik i undervisningen
- Att verka som utbildare, leda nätverk, pedagogiskt leda team och påverka verksamhetskulturen
- Det tvärprofessionella teamet som en del av implementeringen av språk- och känslomedveten pedagogik
Workshop 2: Delade erfarenheter – hur integrerar vi det lärda i enhetens verksamhet, 1 sp
Workshop i realtid via Zoom 1,5 h hösten 2025 (datum publiceras senare), samt självständigt online-arbete på utbildningsplattformen.
Under workshop 2 reflekterar deltagarna tillsammans över lärandet. Deltagarna i utbildningen för utbildare fungerar som handledare för smågrupper och använder de metoder de lärt sig.
Innehåll:
- Eget lärande och gemensamt lärande
- Gemensam reflektion över hur man stärker kontinuiteten
- Tvärprofessionellt arbete – hur går vi vidare härifrån
UTBILDARE
Huvudutbildare är Mirjam Kalland, professor i småbarnspedagogik vid Helsingfors universitet. Hon har lång erfarenhet som forskare och utbildare inom småbarnspedagogik och är utvecklare av SAGA-modellen.
Mari Bergroth, FD och docent i pedagogik, arbetar som äldre universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Hennes forskningsintressen omfattar lärande och undervisning i ett två- och flerspråkigt samhälle. Hennes senaste publicerade arbeten fokuserar på språkutbildningspolitik, språkpolitik tvåspråkiga familjer och utveckling av språkmedveten lärarutbildning för både tvåspråkig och i allmänundervisningen.
Utbildningsprogrammet genomförs i samarbete med Helsingfors universitet, Reunamo Education Research och HY+.