FI | SV | EN

Oppimisen tuen uudistus perusopetuksessa 

Päivitetyt valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet julkaistaan helmikuussa 2025 ja oppimisen tuen uudistuksen on määrä astua voimaan 1.8.2025. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Oppimisen tuen uudistus pyrkii täsmentämään ja yhtenäistämään oppilaan saaman tuen muotoja siten, että tukitoimet olisivat valtakunnallisesti yhdenmukaiset. Tuen uudistuksella pyritään varmistamaan riittävät resurssit tukitoimien toteuttamiseen painottamalla varhaisen ja ennakoivan tuen merkitystä.  

Uudistuksen tavoitteena on vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä vähentämällä tuen arvioinnissa, päätöksenteossa ja suunnittelussa tarvittavien asiakirjojen määrää. Opetusryhmässä tapahtuvan tuen keinoja edistetään käyttämällä monipuolisia opetusmenetelmiä, vahvistamalla yhteisopettajuutta sekä eriyttämällä. Valmennuksen tavoitteena on tukea käytännönläheisesti rehtorin ja johtoryhmän työtä tuen uudistuksen läpiviemiseksi. 

Tässä valmennuksessa tarjoamme johdolle tukea ja hyviä käytänteitä siihen, miten uudistus saadaan jalkautettua mahdollisimman selkeästi ja suunnitellusti. Koulutuksessa pureudumme uudistuksen pääteemoihin mitä kaikkea varhainen ja ennakoiva tuki kouluissa on ja miten suunnitella resurssien jako joustavasti arjen muutosten tarpeisiin.

KENELLE 

Koulutus on suunnattu opetuksen järjestäjille, rehtoreille ja koulujen johtoryhmille.  

HYÖDYT 

Valmennus antaa johdolle tukea opetuksen tuen uudistamiseen käymällä läpi hyviä käytänteitä siitä, miten tuen uudistus jalkautetaan omaan kouluyhteisöön mahdollisimman selkeästi ja suunnitellusti. Valmennuksen tavoitteena on tukea käytännönläheisesti rehtorin ja johtoryhmän työtä tuen uudistuksen läpiviemiseksi. 

KESKEISET SISÄLLÖT

Valmennuksessa pureudumme uudistuksen pääteemoihin, mitä kaikkea varhainen ja ennakoiva tuki kouluissa on ja miten suunnitella resurssien jako joustavasti arjen muutosten tarpeisiin. 

Tarkastelemme myös ajankäytön, tuntipalkitusten sekä yhteisopettajuuden mahdollisuuksia tuen kohdentumiseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, niin isoissa ryhmissä kuin joustavissa opetusryhmissä.  

Pohdimme koulun ammattilaisten roolitusten ja työnkuvien selkiyttämistä sekä koko työyhteisön erityispedagogisen osaamispotentiaalin laajempaa kollegiaalista jakamista. Erityispedagogiselle osaamiselle on tuen uudistuksenkin myötä yhä suurempi tarve. 

Tutustumme myös pedagogisten asiakirjojen uudistukseen ja pohdimme miten hyödyntää kolmiportaisen tuen tuomaa pedagogista osaamista asiakirjojen tekemisessä. 

TOTEUTUS

Valmennuksen toteutustapaa ja sisältöjä voidaan räätälöidä tilaajan lähtötilanteen ja toiveiden mukaan.  Valmennus voidaan toteuttaa esimerkiksi kahtena 3 tunnin tapaamisena (lähi- tai etätapaamiset) sekä välityöskentelynä. 

Osallistujat saavat kattavan materiaalin, jota voi hyödyntää suunnittelussa jatkossakin. 

Tututstu myös näihin koulutuksiimme, jotka vahvistavat varhaisen ja ennakoivan tuen toteutumista: 

Toimiva yhteisopettajuus perusopetuksessa

Opetuksen eriyttäminen perusopetuksessa

Mininepsy: Ratkaisukeskeinen työote neuropsykiatrisen oppijan kohtaamisessa

Haastavien vuorovaikutustilanteiden kohtaaminen

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen…

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä…