Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille, jotka haluavat kehittää ja monipuolistaa kestävän kehityksen opetustaan. Koulutus toteutetaan tilauksesta organisaatiolle tai muulle ryhmälle. Koulutus on räätälöitävissä sekä alakoulujen että yläkoulujen tarpeisiin sopivaksi.
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on:
- kerrata osallistujille kestävän kehityksen pääperiaatteet ja erilaiset kestävyyden näkökulmat sekä luoda tutkimukseen perustuva katsaus kestävään kehitykseen
- antaa käytännön työkaluja kestävän kehityksen näkökulmien käsittelyyn omassa opetustyössä
- innostaa osallistujia yhteiseen opetusalan kestävyystyöhön ja monialaiseen yhteistyöhön
- kannustaa toimijalähtöiseen, ratkaisukeskeiseen kestävyysajatteluun opetustyössä
- selventää koulun tai kunnan yhteisiä tavoitteita ja ajatusta kestävyystyön kehittämisen käynnistämisessä ja soveltamisessa luontevana osana opetusta
- kehittää ideoita koulujen arjessa toteuttamiskelpoisista kestävän kehityksen sitoumuksista
- tutustua jo olemassa olevaan hyödynnettävään opetusmateriaaliin.
Toteutustapa
Koulutus toteutetaan kahden päivän toiminnallisena lähikoulutuksena. Opetus toteutetaan fasilitoivalla ja innostavalla otteella siten, että pääpaino on luennoinnin sijaan oman työn ja yhteisten käytäntöjen kehittämisellä ja jakamisella.
Esimerkkiteemoja
Päivä 1
- Nykytila: opettajien ja opiskelijoiden tietämys kestävästä kehityksestä sekä mitä kestävyyteen liittyviä näkökulmia oppiaineista, oppilaiden elämästä ja käytännön koulupäivästä löytyy
- Mitä oppilaat tietävät jo kestävyydestä? Mitä tietoa he saavat koulun ulkopuolelta? Mikä on koulun rooli?
- Mitä kestävä kehitys on ja missä olemme nyt?
- Käsitellään kestävän kehityksen tavoitteet, kestävyys itseisarvona ja koko elävän maailman huomiovana ajattelutapana
- Käydään läpi kestävän kehityksen ajatteluun liittyvää kritiikkiä ja kestävyyttä kiisteltynä käsitteenä, lisäksi keskustellaan tutkimukseen perustuen kestävän kehityksen globaalista nykytilasta
- Keskustellaan kestävyyden merkityksestä opetuksessa
- Työpajatyöskentely: käytännön aktiviteetteja kestävän kehityksen soveltamiseen opetuksessa
Päivä 2
- Ratkaisut kestävälle kehitykselle: käsitellään yksilön roolia kestävän kehityksen näkökulmasta
- Pyritään löytämään yhdessä vastauksia kysymyksiin: Onko minun teoillani väliä, mitä me voimme tehdä ja mitä oppilaamme voivat tehdä? Miten luoda toivoa lapsille ja nuorille?
- Työpajatyöskentely: 1) kestävän kehityksen integroinnista opetukseen sekä hyvien käytäntöjen yhdistämisestä koulutyöhön, 2) kestävyyssitoumukset käytännön koulutyön, opetuksen ja kouluarjen kannalta.
- Koulun/kunnan yhteinen kestävyyssitoumus
Koulutusta voidaan räätälöidä tilaajan ja kohderyhmän mukaan.
Alakouluille suunnatussa sisällössä keskitytään erityisesti käytännön tapoihin tuoda kestävän kehityksen ajattelua ja toimia kouluarkeen. Yläkouluille suunnatussa sisällössä on fokuksena kestävän kehityksen keskustelu ja aktiivinen toimijuus.
Kouluttaja
Ville-Pekka Niskasella (FM, väitöskirjatutkija) on vuosien kokemus kestävän kehityksen tutkimuksesta ja koulutuksesta. Niskanen keskittyy erityisesti vahvan kestävyyden mukaiseen ajatteluun, jossa kestävän kehityksen eri osa-alueet – ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys – nähdään toisiinsa linkittyneinä. Niskasen väitöskirjatutkimus käsittelee julkishallinnon kohtaamien kompleksisten kriisien, kuten koronaviruspandemian hallintaa. Hän on maisteri globaalista kestävyydestä.