FI | SV | EN

Inklusiivisen toimintakulttuurin johtaminen

Koulutuksessa perehdytään eri näkökulmista inklusiivisen toimintakulttuurin johtamiseen perusopetuksessa.

Inklusiivinen opetus ja kasvatus sekä siihen liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisia kasvatus- ja opetusalalla, ja niihin pureutuminen vaatii koko työyhteisön panostusta. Perusta inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiselle on aikuisyhteisössä, mistä erilaiset käytänteet, uskomukset ja tavat puhua lähtevät leviämään koko kouluyhteisöön. 

Keskeinen piirre inklusiivisessa yhteisössä on se, että kaikki sen jäsenet tulevat kuulluiksi ja heitä kunnioitetaan. Yhteisön jäseniksi mielletään sekä rehtori, opettajat ja muu henkilökunta, lapset että heidän huoltajansa.  

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen johdolle, rehtoreille, virka-apulaisrehtoreille sekä suunnittelijoille, jotka järjestävät ja kehittävät opetusta.  

Hyödyt

Koulutus tarjoaa monipuolisen näkökulman inklusiivisen toimintakulttuurin johtamiseen. Toimintakulttuuria tarkastellaan sekä osallistujan että työyhteisön näkökulmasta. 

Osallistujat kuulevat tuoretta tutkimustietoa inklusiivisen koulun johtamisesta rehtoreiden näkökulmasta, oppimisen tuen toteuttamisesta koulussa ja inklusiivisen koulun toimintamalleista. Koulutus avaa inklusiivisen johtamisen yhteyttä henkilöstön ja lasten hyvinvoinnin ja osallisuuden näkökulmasta. 

Teemoja

  • Mitä inkluusio tarkoittaa ja miten se määritellään?  
  • Inklusiivisuuden moninaisuus oppimisen tuen tarpeiden, kielten, kulttuurien ja katsomuksen sekä sukupuolten moninaisuuden näkökulmasta 
  • Kuinka johtaa muutosta ja tukea koko työyhteisöä onnistumaan?  
  • Inklusiivisuuden periaatteiden mukainen toiminta  
  • Tuen toteuttaminen inklusiivisessa koulussa  

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Matemaattiset taidot kehittyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Perustaitojen oppiminen toteutuu parhaiten,

Matemaattiset taidot kehittyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Perustaitojen oppiminen toteutuu parhaiten,…

Oletko Helsingin yliopiston alumni? Haluamme tukea sinua jatkuvassa oppimisessa ja ammatillisessa kehittymisessä. HY+ tarjoaa sinulle

Oletko Helsingin yliopiston alumni? Haluamme tukea sinua jatkuvassa oppimisessa ja ammatillisessa kehittymisessä. HY+ tarjoaa sinulle…

Uusi valtakunnallinen varhaiskasvatuksen ruokailusuositus ja varhaiskasvatussuunnitelma edellyttävät pedagogiselta henkilöstöltä uudenlaisia taitoja ja työkaluja. Lasten terveysongelmat

Uusi valtakunnallinen varhaiskasvatuksen ruokailusuositus ja varhaiskasvatussuunnitelma edellyttävät pedagogiselta henkilöstöltä uudenlaisia taitoja ja työkaluja. Lasten terveysongelmat…