FI | SV | EN

Aivot ja työ

Verkkokoulutus herättelee pohtimaan, miten työelämä vaikuttaa aivoihin ja millä tavalla voisimme edistää ja ylläpitää aivojemme hyvinvointia työssä.

Ihmisaivoilta vaaditaan entistä enemmän monimutkaista ongelmanratkaisua, luovaa ajattelua, oppimista, vuorovaikutusta ja empatiaa. Aivot ovat yhä suuremmassa paineessa. Usein unohtuu, että aivotkin kaipaavat hoitoa ja lepoa, eikä niitä voi loputtomiin venyttää.

Aivot ja työ -verkkokoulutus herättelee pohtimaan, miten työelämä vaikuttaa aivoihin ja millä tavalla voisimme edistää ja ylläpitää aivojemme hyvinvointia työssä. Napakka verkkokoulutus soveltuu kaikille aivojen hyvinvoinnista kiinnostuneille alasta ja tittelistä riippumatta.

Koulutuksen tavoitteena on antaa uusinta tutkimustietoa ja käytännön välineitä aivojen hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen huomioimiseen työelämän paineessa. Kouluttajana ja asiantuntija toimii aivotutkija, professori Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta.

Koulutus koostuu teemakohtaisista asiantuntija-alustuksista sekä niihin liittyvistä pohdinta- ja soveltamistehtävistä. Kurssin oheismateriaalina käytetään Minna Huotilaisen ja Katri Saarikiven Aivot työssä -kirjaa, jonka jokainen osallistuja saa e-kirjana käyttöönsä.

Haluatko suorittaa Aivot ja työ -koulutuksen itsenäisesti? Ilmoittaudu mukaan avoimeen toteutukseen, jonka voit aloittaa joustavasti.

Teemat

I TEEMA: Etätyö

Etätyö on aivoille sekä lahja että taakka. Ensimmäisessä osiossa käsittelemme etätyötä. Miten se vaikuttaa aivojemme hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Millaista unelmien hybridityö voisi olla? Toteutuuko se omassa organisaatiossasi?

II TEEMA: Palautumisosaaminen

Toinen teema käsittelee sitä, millaista on hyvä palautuminen ja mistä elementeistä se koostuu. Miten voin turvata hyvän palautumisen? Pääset myös suunnittelemaan omaa palautumistasi.

III TEEMA: Taukokulttuuri

Työn tauottaminen liittyy vahvasti palautumiseen. Millainen taukokulttuuri työpaikallasi on? Kuka siitä päättää? Miten työpaikkasi taukokulttuuria voisi kehittää? Miten tauot vaikuttavat työskentelyyn ja mielialaan?

IV TEEMA: U-käyrä

Osiossa käydään läpi, mikä on U-käyrä. Mitä ovat fysiologiset tilat ja kannattaako niiden mittaaminen? Miten U-käyrää voi hyödyntää arjessa ja työssä? Miten se toimii? 

V TEEMA: Selektiivinen tunnollisuus

Teemassa pohditaan selektiivistä tunnollisuutta – mitä se itseasiassa on ja mitä tehdä, kun pelkkä itseohjautuvuus ei enää riitä. Osiossa pohditaan myös, miten tietää, mikä on oikeasti tärkeää.

VI TEEMA: Resilienssi

Mitä resilienssillä tarkoitetaan? Miten yksilön ja työyhteisön resilienssi tai sen puute näkyy työssä ja mitkä asiat resilienssiin vaikuttavat? Miten työtä tehdään resilientillä tavalla?

VII TEEMA: Iän tuoma diversiteetti

Osiossa perehdytään muun muassa siihen, miten organisaatio voi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla eri-ikäisten työntekijöiden tuomaa osaamista, mitä riskejä voi olla organisaatiossa, jossa ei ole diversiteettiä, ja miten huomioida esimerkiksi ikääntyvät työntekijät työssä.

VIII TEEMA: Musiikin kognitiiviset vaikutukset

Osiossa opit millaisia vaikutuksia musiikilla, sen kuuntelulla ja harrastamisella on ihmisen kognitiiviseen toimintaan. Miten musiikki voi edesauttaa työn tekemistä ja oppimista ja miten musiikin voi ottaa myös työyhteisön toiminnassa huomioon.

IX TEEMA: Tilan ja liikkumisen vaikutus työhön ja hyvinvointiin

Fyysisellä työskentely-ympäristöllä, työssä liikkumisella ja liikunnalla on merkittävä vaikutus työssä suoriutumiseen, hyvinvointiin ja jaksamiseen. Osiossa käydään läpi näihin osa-alueisiin liittyviä faktoja ja vaikutusmekanismeja ja annetaan vinkkejä näiden osa-alueiden kehittämiseen.

Koulutus voidaan toteuttaa suljettuna organisaatiokohtaisena verkkototeutuksena, ja se soveltuu hyvin osaksi organisaatioiden työhyvinvoinnin laajempaa kehittämistä. Tarvittaessa verkkokoulutuksen oheen voidaan liittää Huotilaisen livewebinaariosio. Kysy lisää räätälöitävistä ratkaisuista ja ryhmähinnoista!

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen…

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä…