Miten voin tukea johtajiamme ja asiantuntijoitamme viestimään aktiivisemmin? Kertomaan tarinaa siitä, keitä me olemme ja millaista tulevaisuutta kanssamme voi rakentaa? Näistä kysymyksistä on tullut viestinnän ammattilaisen työsarkaa, sillä henkilöstön viestintävalta on moninkertaistunut sosiaalisen median myötä. Jokaisesta työntekijästä on tullut ainakin potentiaalinen viestijä ja organisaatiotarinan rakentaja, joka vaikuttaa organisaation työnantajakuvaan, ajatusjohtajuuteen ja maineeseen.
Kun kurkistetaan siihen, mitä tutkimus asiasta sanoo, väitöstutkija Kaisa Pekkala Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta nostaa esiin läpinäkyvän ja osallistavan johtamisen ja työyhteisöviestinnän. Ne antavat työntekijälle valtuutuksen viestiä ulospäin omille verkostoilleen. Osallistamalla yritys tekee selväksi, että se välittää työntekijöistään.
Kukapa meistä ei haluaisi olla mukana kehittämässä asioita yhdessä, tulla kuulluksi ja arvostetuksi. Ja päästä keskustelemaan oman organisaation tulevaisuudesta sekä omasta ja oman yksikön roolista siinä.
Organisaatiotarina keskustelun pohjana
Hyvänä ponnahduslautana työntekijöiden aktiivisemmalle viestinnälle toimii innostavasti kirjoitettu, kuvitettu tai videoitu organisaatio- eli ydintarina, joka antaa pohjan tiimeissä ja laajemmin vaikka sisäisessä sosiaalisessa mediassa käytäville keskusteluille. Parhaassa tapauksessa viestijä on kutsunut organisaatiotarinan ideoimiseen monipuolisen joukon ihmisiä työntekijöistä johtajiin.
Hyvä esimerkki organisaatiotarinasta on Kotipizzan kuvitettu strategia ja tiekartta, jonka rento tyyli houkuttelee tutustumaan ja tarkoin valitut yksityiskohdat laittavat mielen töihin. Työntekijä saattaa innostua pohtimaan vaikkapa niitä mahdollisuuksia, joita uudet konseptit voivat tuoda hänelle tulevaisuudessa.
Myös uuden ajan työterveyspalveluita tarjoavan Heltin tarina aktivoi aivonystyröitä. Heltti kertoo toimivansa kuin kiinalainen kylälääkäri, joka kiersi kylissä ennaltaehkäisemässä sairauksia. Omaan mieleeni piirtyy kuva paljon hymyilevästä lääkäristä, joka kävelee verkkaiseen tahtiin. Lääkäristä, jolla on aikaa kuunnella ja jutella, keskittyä ihmisiin. Helttiläisen mieltä kutkutteleekin kysymys, miten minä helttiläisenä voin toteuttaa tätä filosofiaa tässä ajassa.
Sparrauksella taitaviksi viestijöiksi
Viestijä voi tukea johtajien ja asiantuntijoiden kasvua paremmiksi ja aktiivisemmiksi viestijöiksi toisellakin keinolla: valmennuksella ja sparrauksella. Harva pysyy ajan tasalla sosiaalisen median muutoksissa ihan itse. Apua tarvitaan myös oman suunnitelman tekemiseen: Miten juuri minä voin tehdä paremmin töitä käyttämällä sosiaalista mediaa ja samalla edistää organisaationi tavoitteita?
Organisaation viestinnän valinta on, mitä sparraus tarkoittaa, millä intensiteetillä sitä annetaan ja keille kaikille. Lähdetäänkö esimerkiksi liikkeelle viestimisestä ja vuorovaikuttamisesta kiinnostuneista avainhenkilöistä ja vähitellen laajennetaan muihin?
Tämän lähestymistavan etuna on, että organisaatioon syntyy joukko taitavia viestijöitä, jotka toimivat innostavina esimerkkeinä muille. Heidän käsissään voi syntyä vaikka tunteita ja ajatuksia herättäviä, lyhyitä videotarinoita, ja he osaavat sytyttää ja käydä keskusteluja. Juuri ne jäävät työntekijöiden, asiakkaiden, kumppanien ja muiden sidosryhmien mieleen.
Kirjoittaja: Tarinastrategi, valmentaja, tuottaja, VTM Katja Alaja, ALTUsparks.
Ennakkotietoa uusista kiinnostavista sisällöistä sekä oman alasi tulevista koulutuksista ja maksuttomista tilaisuuksista saat tilaamalla HY+uutiskirjeen. Tilaa uutiskirje tästä!