Mitkä ovat tällä hetkellä keskeisimmät haasteet viestinnän mittaamisessa? Naputin ylös omat havaintoni. Otoksenani oli kotimaisista julkisen hallinnon organisaatioista ja yrityksistä 12 viestintäpäällikköä, jotka saivat vapaasti luonnehtia keskeisimpiä viestinnän mittaamisen haasteita tällä hetkellä. Alle on listattu kymmenen yleisintä kysymystä, jotka nousivat esiin.
- Miten viestinnän mittaamisesta voidaan tehdä mielekästä, yksinkertaista ja nopeaa?
- Miten viestintää voidaan mitata, jos kohderyhmiä on useita?
- Miten tuloksia pitäisi hyödyntää käytännössä?
- Miten viestinnän vaikuttavuutta kannattaa mitata?
- Mitkä olisivat fiksut digiviestinnän mittarit?
- Miten viestinnän osuus johonkin strategiseen tavoitteeseen pääsyssä voidaan arvioida?
- Miten asenteiden muuttumista voidaan mitata?
- Miten kampanjan onnistumisen osuus uusien asiakkaiden määrästä on mitattavissa?
- Miten asiakastyytyväisyydellä voidaan mitata viestinnän onnistumista?
- Miten mainekriiseissä voidaan mitata viestinnän vaikuttavuutta?
Kaikki nämä haasteet ovat ratkaistavissa. Olennaista on se, että mittaamisen painopistettä pitää siirtää yhä enemmän viestinnän vaikuttavuuteen eli tuloksiin, eikä mitata pelkästään tuotoksia kuten mediaosumia tai tyytyväisyyttä.
Tavoitteena on siis tietää, mitä jää, kun tuloksista on vähennetty kustannukset. Kuinka suuri osuus tuotoksista konvertoituu toiminnaksi? Tässä on se villakoiran ydin. Ja se, miten viestinnän mittaamisesta voidaan tehdä mielekästä, mahdollisimman yksinkertaista ja nopeaa.
Kirjoittaja: VTT Marko Karttunen, viestinnän mittaamisen ja arvioinnin asiantuntija ja kouluttaja
Ennakkotietoa uusista kiinnostavista sisällöistä sekä oman alasi tulevista koulutuksista ja maksuttomista tilaisuuksista saat tilaamalla HY+uutiskirjeen. Tilaa uutiskirje tästä!