Tärkeä avaus Suomen koulutusviennissä: HY+ johtaa kansainvälistä konsortiota

Aasian kehityspankki (ADB) on valinnut Sri Lankan koulutusuudistuksen teknisen avun toimittajaksi kansainvälisen konsortion, jota johtaa Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ oy. Projektissa toisena suomalaisena toimijana on mukana Turun yliopisto. ADB rahoittaa Sri Lankan laajamittaista koulutusuudistusta, jonka avulla pyritään kehittämään maan toisen asteen koulutusjärjestelmää.

Helsingin yliopiston omistamalla HY+:lla on kattava kokemus isoista kulutusviennin projekteista. Sri Lankan koulutusuudistuksen teknisen avun projektissa yhtiö vastaa projektikokonaisuuden johtamisesta. Suomalaisten toimijoiden lisäksi konsortioon kuuluu kaksi korealaista koulutuksen arviointiin ja kehittämiseen erikoistunutta organisaatiota.

”Yhteistyö kansainvälisten rahoituslaitosten kanssa tarjoaa uudenlaisen vientimahdollisuuden suomalaisille korkeakoulutoimijoille”, toteaa projektijohtaja Riikka Hälikkä HY+:sta.

”Teknisen avun projekti Sri Lankassa on tärkeä avaus suomalaiselle koulutusviennille. Olemme HY+:ssa lähteneet systemaattisesti kehittämään tätä liiketoimintaa suomalaisten ja kansainvälisten kumppaneidemme kanssa.”

Turun yliopisto tuo projektiin asiantuntemuksensa opetussuunnitelmien ja opettajien pedagogisten taitojen kehittämisestä.

”Yliopistomme rooli vastaa hyvin tutkimuksemme ja osaamisemme vahvuuksia sekä käytännön kokemuksiamme opetuksen kehittämisprojekteista. Uskon, että voimme monin tavoin tukea ja vauhdittaa Sri Lankan koulutusuudistusta yhteistyössä konsortiomme ja Sri Lankan toimijoiden kanssa”, toteaa Turun yliopiston koulutusviennistä vastaava Ari Koski.

Teknisen avun projekti on myös tärkeä avaus Suomen ja Sri Lankan väliselle laajemmalle opetussektorin yhteistyölle.

”On hienoa, että HY+, Turun yliopisto ja korealaiset yhteistyökumppanit ovat saaneet Aasian kehityspankin teknisen avun projektin toteutettavakseen. Suomessa on paljon osaamista opetussektorin reformeista. Luomalla kumppanuuksia ja kansainvälisiä konsortioita suomalaiset opetusalan toimijat voivat saada yhä merkittävämmän roolin globaalisti”, toteaa ulkoministeriön koulutussuurlähettiläs Marjaana Sall.

Teknisen avun projekti kestää kolme vuotta. Teknistä apua kohdistetaan teknillistieteellisten eli STEM-oppiaineiden ja kaupallisten oppiaineiden opetussuunnitelmien kehitykseen, opettajien täydennyskoulutukseen ja työhön sijoittumiseen, oppilaitosjohtamiseen sekä arviointiin ja korkeakouluopintoihin siirtymiseen.

Lisätietoja antaa:

Riikka Hälikkä, projektijohtaja
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ oy
riikka.halikka@hyplus.fi

HY+ oy
on Helsingin yliopiston omistama koulutusyhtiö, joka vastaa täydennyskoulutuksen lisäksi koulutusviennin koordinoinnista ja tukipalveluista yliopistossa. Tietoa HY+:n kansainvälisistä palveluista ja projekteista löytyy osoitteesta hyplusglobal.fi.