Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Oppimaan oppimisen ja ajattelutaitojen kehittäminen

Koulutuksessa perehdytään mahdollisuuksiin tukea oppimaan oppimisen ja ajattelutaitojen kehittymistä opetuksessa.

Oppimaan oppimisen ja ajattelutaitojen kehittäminen on keskeinen tavoite opetussuunnitelman perusteissa sekä perus- että lukiokoulutuksessa.

Koulussa oppimaan oppimista tuetaan ohjaamalla oppilasta tiedostamaan omaa oppimistaan ja siihen liittyviä tapoja ja tunteita. Uteliaisuuden ja oppimisen ilon vahvistaminen on tärkeää, samoin ponnisteluun ja epäonnistumisen sietoon kannustaminen.

Ajattelun taitojen vahvistaminen on siis mitä parhainta oppimisen tukea. Koulutuksessa perehdytään siihen, miten oppijoita tuetaan ajattelun taidoissa ja ohjataan keskeisissä oppimisen taidoissa.

KENELLE

Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen henkilöstölle. Se soveltuu erinomaisesti koulutusprosessiksi, johon osallistuu koko työyhteisö tai työyksikkö.

SISÄLTÖJÄ

Koulutuksessa perehdytään oppimaan oppimisen ja ajattelutaitojen merkitykseen, osa-alueisiin sekä käytännön keinoihin, joiden avulla näitä taitoja voidaan tukea. Koulutuksessa tuetaan opettajia oppimaan oppimisen taitojen ohjauksessa myös oman oppiaineen sisällä.

Esimerkkejä teemoista:

  • Millaiseen oppimisen kulttuuriin oppilaat kasvavat?
  • Kouluyhteisö kehittyy dialogissa ─ oppimaan oppiminen koulun toimintakulttuurissa
  • Oppimaan oppiminen laaja-alaisen osaamisen pohjana
  • Oppimista ohjaavia uskomustekijöitä
  • Metakognitiiviset taidot ja niiden harjoittaminen
  • Ajattelua kehittävän oppimistilanteen rakenne
  • Oppimisstrategiat ja niihin ohjaaminen
  • Oppijan oppimiskokemuksen ohjaaminen
  • Pedagoginen suhde ja ohjauksellinen tuki
  • Arviointitaidot oppimaan oppimisessa: Miten arvioin oppimaan oppimista? Miten arvioinnilla kehitetään oppimaan oppimisen taitoja?

TOTEUTUSTAPA

Laajuus: 1 pv + 0,5 pv + 0,5 pv sekä etätyöskentelyä koulutuspäivien välillä

Koulutus soveltuu erinomaisesti koulutusprosessiksi, johon osallistuu koko työyhteisö tai työyksikkö. Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaan.

KOULUTTAJA

Kouluttaja, työnohjaaja ja kasvatustieteen projektitutkija Päivi Nilivaara työskentelee Tampereen yliopiston koulutuksen arviointiryhmässä (REAL). Hänellä on laaja kokemus opetusalan tehtävistä opettajana ja rehtorina sekä kehittäjänä ja opettajankouluttajana. Tutkimuksessa hänen kiinnostuksensa kohdistuu laaja-alaiseen osaamiseen, erityisesti oppimaan oppimisen ja ajattelutaitoihin, tulevaisuuden oppimiseen sekä opetussuunnitelmien kehittämiseen.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Sovittelulla täydet tehot irti työpaikan konflikteista
Jokainen, joka on koskaan joutunut konfliktiin, tietää kuinka kipeästi ristiriita kalvaa sydänalassa. Meillä kaikilla on […]
iloisia ihmisiä
Kohti inhimillisempää työelämää
Työelämä on raksuttanut eteenpäin jatkuvassa muutoksessa jo pitkään. Haasteellisen pandemiajakson, taloudellisten paineiden ja pakotettujen digitaalisten […]
Koululaisia
Tutustu opetusalan ajankohtaisiin koulutushankkeisiin
Uusi lukuvuosi on jälleen käynnistynyt opetusalalla. Elämme edelleen haastavia aikoja, millä on vaikutusta koko yhteiskuntaan […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>