Mediajulkisuus määrittää toimialasta saatavaa yleistä mielikuvaa. Kaikenlaiset organisaatiot voivat joutua keskelle pitkäkestoista julkista keskustelua, joka on sävyltään negatiivista. Negatiivisen keskustelun olosuhteissa työyhteisössä joudutaan uudenlaiseen kriisitilanteeseen, ilman selkeää omaa syytä.
Toimialan kriisiytyminen vaikuttaa nopeasti organisaation palvelunkäyttäjien asenteisiin ja työyhteisön hyvinvointiin. Pitkällä tähtäimellä julkisella negatiivisella keskustelulla on vaikutuksia myös alan työnantajamielikuvaan ja organisaation veto- ja pitovoimaan.
Luottamusta vahvistava viestintä tarjoaa keinot, joilla organisaatio voi vastata negatiivisen keskustelun vaikutuksiin sekä tukea tasapainoisempaa näkemystä organisaation toiminnasta.
Luottamusviestintä-koulutuksen tavoitteena on lisätä organisaation, työyhteisön ja esihenkilöiden viestinnän osaamista. Käsittelemme sitä, miten tunnistaa erilaisten uusien kriisien vaatimuksia ja niitä kriisiviestinnän keinoja, joita voidaan hyödyntää negatiivisen julkisen keskustelun olosuhteissa.