Lukion uuden opetussuunnitelman mukainen opetus edellyttää oppivaa, yhteisöllistä toimintakulttuuria. Valmennuksessa mallinnetaan konkreettisia toimintatapoja yhteisöllisen ja oppivan toimintakulttuurin edistämiseen omassa lukiossa ja opetuksessa.
Valmennuksen jälkeen osallistuja ymmärtää yhteistyön ja yhteisöllisyyden merkityksen koko lukioyhteisön hyvinvoinnin edistäjänä. Osallistujalla on käsitys keskeisistä kehittämisen alueista, jotka liittyvät oppilaitoksen yhteistyön rakenteisiin, sekä tarvittavista taidoista rakenteiden kehittämiseen. Hän ymmärtää, mitä tiimiopettajuus on ja miten esimerkiksi opintojaksoja rakennetaan yhdessä.
Valmennuksessa muodostetaan yhteistä ymmärrystä siitä, millä tavoin opetuksessa voidaan tukea opiskelijoiden laaja-alaisen osaamisen taitojen kehittymistä ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen edellyttää oppilaitoksen toimintakulttuurilta. Valmennuksen laajuutta ja sisältöjä voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.
TAVOITTEET
Valmennuksen jälkeen osallistuja ymmärtää yhteistyön ja yhteisöllisyyden merkityksen koko lukioyhteisön hyvinvoinnin edistäjänä. Osallistujalla on ymmärrys keskeisistä kehittämisen alueista liittyen oppilaitoksen yhteistyön rakenteisiin sekä käsitys tarvittavista taidoista rakenteiden kehittämiseen. Hänellä on käsitys siitä, mitä tiimiopettajuus on ja miten esimerkiksi opintojaksoja rakennetaan yhdessä.
Koulutuksessa muodostetaan yhteistä ymmärrystä siitä, millä tavoin opetuksessa voidaan tukea opiskelijoiden laaja-alaisen osaamisen taitojen kehittymistä ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen edellyttää oppilaitoksen toimintakulttuurilta. Valmennus voi sisältää esimerkiksi kaksi lähipäivää tai kolme iltapäivää sekä työskentelyä välijaksolla. Sisältöjä voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.
TYÖTAVAT JA TYÖSKENTELY
Koulutuksen työtapa on valmentava ja kokemuksellinen. Koulutuksessa mallinnetaan ja saadaan konkreettisia toimintatapoja yhteisöllisen ja oppivan toimintakulttuurin edistämiseen omassa lukiossa ja opetuksessa. Koulutuksen työtavoilla varmistetaan sekä lukion opetussuunnitelman sisällöllistä ymmärtämistä että menetelmällistä osaamista.
Osallistujat työskentelevät eri aineiden välisissä pienryhmissä sekä omissa aineryhmissä. Lisäksi koulutuksen työskentelyssä hyödynnetään opetussuunnitelman jalkauttamisen vastuurooleja ja rakenteita, esimerkiksi LOPS-tutoreita ja johtoryhmää.
LAAJUUS
Kokonaisuus voi sisältää esimerkiksi kaksi lähipäivää tai kolme iltapäivää sekä työskentelyä välijaksoilla. Valmennuksen laajuus ja sisällöt ovat räätälöitävissä tilaajan tarpeiden mukaan.