Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Eriyttämisen koulutus: osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta rakentamassa

Koulutuksessa perehdytään eriyttämiseen oppilaiden osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden näkökulmasta. Eriyttämisen koulutus kytkeytyy vahvasti koulun arkeen, ja koulutuksen lähtökohtana on työyhteisön oman osaamisen hyödyntäminen ja tukeminen.

Mistä saadaan aika ja resurssit tukemiseen? Miten oppijoita tuetaan ja ohjataan arvostavan vuorovaikutuksen avulla? 

Eriyttämisen koulutuksen tärkeitä teemoja ovat kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen sekä osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden lisääminen koulussa. Koulutuksessa perehdytään myös koulun aikuisten hyvinvointiin, kodin ja koulun väliseen dialogiin sekä haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen ja ohjaamiseen.  

Koulutuksen teemat suunnitellaan etukäteen kouluissa olevien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. 

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle.  

Sisältöjä 

Koulutuksessa perehdytään eriyttämiseen osallistamisen ja yhteenkuuluvuuden teemojen kautta. Koulutuksessa tuetaan opettajia eriyttämisen kehittämisessä omassa työssään sekä yhdessä työyhteisönä. 

Esimerkkejä teemoista:

  • Valmentava työote eriyttämisen välineenä sekä ryhmien ja yksilöiden kohtaamisessa
  • Arvostava vuorovaikutus, turvallinen tila ja luottamuksellinen yhteys oppimisen esteiden poistajina sekä optimaalisen oppimisen ja sisäisen motivaation perustana
  • Inklusiivinen koulu kaikille – haastavan käyttäytymisen kohtaaminen ja ohjaaminen, syrjään jäämisen ennaltaehkäisy ja kouluun kiinnittymisen tukeminen  
  • Psykologiset perustarpeet (autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus) toiminnan moottoreina ja eriyttämisen peruspilareina
  • Kouluyhteisön aikuisten hyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen, ammatti-identiteetin vahvistaminen – sisäiset voimavarat ja potentiaali käyttöön
  • Dialoginen koti-koulu-yhteistyö myönteisen kasvun ja eriyttämisen tukena
  • Mistä aika ja resurssit tukemiseen – kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen, osaaminen esiin

Toteutustapa 

Koulutuksen kokonaislaajuus on kuusi tuntia (6 h). Koulutus soveltuu erinomaisesti koko työyhteisölle tai työyksikölle. Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaan. 

Kouluttaja 

Kouluttajana toimii KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja, kouluttaja ja väitöskirjatutkija Jenni Kallio. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus koulumaailmasta ja sen kehittämisestä. Kallio on kouluttautunut laajalti psykologian, arvostavan vuorovaikutuksen, koulun muutoksen, työhyvinvoinnin, erityispedagogiikan, neuropsykiatristen pulmien, haastavissa tilanteissa elävien lasten ja nuorten kohtaamisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä keho- ja taideterapeuttisten menetelmien saralla. Väitöstutkimuksessaan Kallio tutkii sosioemotionaalisen oppimisen ja yhteenkuuluvuudenkokemusten osuutta sosiaalisen inkluusion ja kouluun kiinnittymisen rakentumisessa vaativan erityisen tuen kontekstissa. 

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

oppilas
Koulukiusaaminen rikosoikeudellisena ilmiönä – mikä on koulun vastuu?
Vaikka koulukiusaamista itsessään ei ole Suomessa ainakaan toistaiseksi määritelty rikokseksi, tapahtuu oppilaitoksissa sellaista kiusaamista, joka […]
Tärkeä avaus Suomen koulutusviennissä: HY+ johtaa kansainvälistä konsortiota
Aasian kehityspankki (ADB) on valinnut Sri Lankan koulutusuudistuksen teknisen avun toimittajaksi kansainvälisen konsortion, jota johtaa […]
Sisäinen viestintä ja vuorovaikutusosaaminen työyhteisössä
Pandemiatilanteesta johtuvaa etätyösuositusta jatkettiin ennen kuin kaikissa organisaatioissa edes ehdittiin palata takaisin työpaikoille, ja monen […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>