Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Digitaalisen viestinnän lait ja oikeudet

Koulutuksessa perehdytään sananvapauteen ja sen rajoihin niin työnantajan, työntekijän kuin asiakkaankin näkökulmasta erityisesti digitaalisessa viestinnässä. Lisäksi tutustutaan sosiaalisen median erityispiirteisiin.

Digitalisaatio on muuttanut viestintää työpaikoilla. Työnantajat saattavat edellyttää työntekijöiden aktiivista läsnäoloa useissa somekanavissa samalla, kun ne ovat yhä tarkempia maineestaan. Työntekijät puolestaan voivat olla aktiivisia viestijöitä myös vapaa-ajallaan. Tämä herättää paljon kysymyksiä:

  • Miten laajasti työntekijä saa esittää mielipiteitään julkisuudessa, vaikka ne olisivat työnantajan arvojen vastaisia?
  • Onko eroa, lausutaanko mielipiteet töissä vai vapaa-ajalla?
  • Millaiset mielipiteenilmaisut ovat selkeästi irtisanomisperuste?
  • Milloin vihapuhe on rangaistavaa ja miten työnantajan tulee suojella netin vihapuheen kohteeksi joutunutta työntekijää?

Koulutuksen sisältö ja hyödyt

Koulutuspäivän aikana pureudutaan moniin sosiaalisen median juridiikan kysymyksiin. Saat vastauksia muun muassa siihen, millaista someosallistumista työnantaja voi työntekijältään edellyttää ja miten työnantajan tulee suojella työntekijää työpaikan ulkopuolelta esitettävältä ”vihapuheelta”.

Pääset tarkastelemaan, mitä työntekijä voi kertoa esimerkiksi työstään, asiakkaistaan tai asenteistaan sosiaalisessa mediassa ja millä tavoin työnantaja voi rajoittaa tai ohjeistaa työntekijöidensä sananvapauden käyttämistä.

Saat tietoa myös sisällöntuotantoon liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Tarkastelun kohteena on muun muassa se, miten uusi tietosuoja-asetus vaikuttaa henkilötietojen käsittelyyn ja julkaisemiseen, milloin on loukattu jonkun yksityiselämää tai kunniaa tai aiheutettu yritykselle korvattavaa vahinkoa.

Koulutuspäivässä selvitetään, kuka vastaa verkkosivustoilla julkaistuista viesteistä ja miten sananvapaudesta aiheutuvaa rikos- ja korvausvastuuta on arvioitu oikeuskäytännössä.

Kenelle

Koulutus on suunnattu viestinnän parissa työskenteleville sekä kaikille organisaation digitaalisen viestinnän juridiikasta vastaaville. Sen avulla hahmottuvat yksittäisen ihmisen ja organisaation oikeudet ja velvollisuudet sosiaalisessa mediassa.

Kouluttaja

Viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari, Helsingin yliopisto

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Tiedosta tukea päätöksentekoon
Artikkeli on julkaistu Rexi-lehdessä 02/2021. Kirjoittajat: Kaisa Honkonen ja Leena Vainio, Suomen eOppimiskeskus ry; Tomi Rautaoja, Turun […]
Onnistuneen koulutuksen toteuttaminen: ”Suunnittele, suunnittele ja suunnittele!”
Miten koulutus toteutetaan onnistuneesti ja mitä kaikkea prosessissa tulisi ottaa huomioon? HY+ käynnistää jälleen syksyllä […]
Oppimisanalytiikka oppilaitosjohtamisen tukena
Kouluissa dataa kertyy paljon erilaisiin rekistereihin ja järjestelmiin, mutta kertyneen datan hyödyntäminen ei kuitenkaan ole […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>