Mistä saadaan aika ja resurssit tukemiseen? Miten oppijoita tuetaan ja ohjataan arvostavan vuorovaikutuksen avulla?
Koulutuksen tärkeitä teemoja ovat kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen sekä osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden lisääminen koulussa. Koulutuksessa perehdytään myös koulun aikuisten hyvinvointiin, kodin ja koulun väliseen dialogiin sekä haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen ja ohjaamiseen.
Koulutuksen teemat suunnitellaan etukäteen kouluissa olevien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle.
Sisältöjä
Koulutuksessa perehdytään eriyttämiseen osallistamisen ja yhteenkuuluvuuden teemojen kautta. Koulutuksessa tuetaan opettajia eriyttämisen kehittämisessä omassa työssään sekä yhdessä työyhteisönä.
Esimerkkejä teemoista:
- Valmentava työote eriyttämisen välineenä sekä ryhmien ja yksilöiden kohtaamisessa
- Arvostava vuorovaikutus, turvallinen tila ja luottamuksellinen yhteys oppimisen esteiden poistajina sekä optimaalisen oppimisen ja sisäisen motivaation perustana
- Inklusiivinen koulu kaikille – haastavan käyttäytymisen kohtaaminen ja ohjaaminen, syrjään jäämisen ennaltaehkäisy ja kouluun kiinnittymisen tukeminen
- Psykologiset perustarpeet (autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus) toiminnan moottoreina ja eriyttämisen peruspilareina
- Kouluyhteisön aikuisten hyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen, ammatti-identiteetin vahvistaminen – sisäiset voimavarat ja potentiaali käyttöön
- Dialoginen koti-koulu-yhteistyö myönteisen kasvun ja eriyttämisen tukena
- Mistä aika ja resurssit tukemiseen – kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen, osaaminen esiin
Toteutustapa
Koulutuksen kokonaislaajuus on kuusi tuntia (6 h). Koulutus soveltuu erinomaisesti koko työyhteisölle tai työyksikölle. Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaan.
Kouluttaja
Kouluttajana toimii KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja, kouluttaja ja väitöskirjatutkija Jenni Kallio. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus koulumaailmasta ja sen kehittämisestä. Kallio on kouluttautunut laajalti psykologian, arvostavan vuorovaikutuksen, koulun muutoksen, työhyvinvoinnin, erityispedagogiikan, neuropsykiatristen pulmien, haastavissa tilanteissa elävien lasten ja nuorten kohtaamisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä keho- ja taideterapeuttisten menetelmien saralla. Väitöstutkimuksessaan Kallio tutkii sosioemotionaalisen oppimisen ja yhteenkuuluvuudenkokemusten osuutta sosiaalisen inkluusion ja kouluun kiinnittymisen rakentumisessa vaativan erityisen tuen kontekstissa.