FI | SV | EN

Arvostava vuorovaikutus ja valmentava työote eriyttämisen lähtökohtana

Koulutuksessa perehdytään eriyttämiseen oppilaiden osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden näkökulmasta. Koulutus kytkeytyy vahvasti koulun arkeen, ja sen lähtökohtana on työyhteisön oman osaamisen hyödyntäminen ja tukeminen.

Mistä saadaan aika ja resurssit tukemiseen? Miten oppijoita tuetaan ja ohjataan arvostavan vuorovaikutuksen avulla? 

Koulutuksen tärkeitä teemoja ovat kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen sekä osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden lisääminen koulussa. Koulutuksessa perehdytään myös koulun aikuisten hyvinvointiin, kodin ja koulun väliseen dialogiin sekä haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen ja ohjaamiseen.  

Koulutuksen teemat suunnitellaan etukäteen kouluissa olevien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle.  

Sisältöjä 

Koulutuksessa perehdytään eriyttämiseen osallistamisen ja yhteenkuuluvuuden teemojen kautta. Koulutuksessa tuetaan opettajia eriyttämisen kehittämisessä omassa työssään sekä yhdessä työyhteisönä. 

Esimerkkejä teemoista:

  • Valmentava työote eriyttämisen välineenä sekä ryhmien ja yksilöiden kohtaamisessa
  • Arvostava vuorovaikutus, turvallinen tila ja luottamuksellinen yhteys oppimisen esteiden poistajina sekä optimaalisen oppimisen ja sisäisen motivaation perustana
  • Inklusiivinen koulu kaikille – haastavan käyttäytymisen kohtaaminen ja ohjaaminen, syrjään jäämisen ennaltaehkäisy ja kouluun kiinnittymisen tukeminen  
  • Psykologiset perustarpeet (autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus) toiminnan moottoreina ja eriyttämisen peruspilareina
  • Kouluyhteisön aikuisten hyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen, ammatti-identiteetin vahvistaminen – sisäiset voimavarat ja potentiaali käyttöön
  • Dialoginen koti-koulu-yhteistyö myönteisen kasvun ja eriyttämisen tukena
  • Mistä aika ja resurssit tukemiseen – kollegiaalisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen, osaaminen esiin

Toteutustapa 

Koulutuksen kokonaislaajuus on kuusi tuntia (6 h). Koulutus soveltuu erinomaisesti koko työyhteisölle tai työyksikölle. Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaan. 

Kouluttaja 

Kouluttajana toimii KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja, kouluttaja ja väitöskirjatutkija Jenni Kallio. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus koulumaailmasta ja sen kehittämisestä. Kallio on kouluttautunut laajalti psykologian, arvostavan vuorovaikutuksen, koulun muutoksen, työhyvinvoinnin, erityispedagogiikan, neuropsykiatristen pulmien, haastavissa tilanteissa elävien lasten ja nuorten kohtaamisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä keho- ja taideterapeuttisten menetelmien saralla. Väitöstutkimuksessaan Kallio tutkii sosioemotionaalisen oppimisen ja yhteenkuuluvuudenkokemusten osuutta sosiaalisen inkluusion ja kouluun kiinnittymisen rakentumisessa vaativan erityisen tuen kontekstissa. 

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

HY+:n yhteistyö Sharjan emiraatissa jatkuu – varhaiskasvatuksen koulutusohjelma tähtää moniammatilliseen yhteistyöhön
Sharjah Education Academy (SEA) on käynnistänyt uuden varhaiskasvatuksen Early Childhood Education Certification (ECEC) -ohjelman toteutuksen, […]
HY+digiaamu: Kestävää hyvinvointia yhdessä – hyvän työelämän puolesta
Tutkimusten mukaan työpaikoista menestyneimpiä ovat sellaiset, joissa ruokitaan myönteisiä tunteita ja synnytetään hyvää toinen toiselle, eli kannustetaan […]
Miten koulutus voi tukea johtajuuden syvää päätyä?
Tammikuussa 2023 käynnistimme OPH:n rahoittaman uudenlaisen opetus- ja kasvatusalan johtajuuskoulutuksen, Johtajuus-liven. Sen tavoitteena oli antaa […]