HY+ on toteuttanut aiemmin koulukohtaisen toimintakulttuurin kehittämisen hankkeita, joissa pilotoitiin pitkäkestoista ja systemaattista ammatillisen kehittymisen toimintamallia peruskouluissa. Tätä kehitettyä ja testattua toimintamallia viedään tässä uudessa koulutushankkeessa vuorostaan lukioihin.
Koulutuksen tavoitteena on tukea rehtoreita ja johtoryhmän jäseniä uuden LOPSin mukaisen toimintakulttuurin johtamisessa. Prosessikoulutuksessa rakennetaan jokaisen lukion omista tarpeista lähtöisin olevaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Lukioitten osallistujatiimit saavat sovellettavaksi hyväksi koettuja toimintamalleja ja konkreettisia työvälineitä.
KOHDERYHMÄ
Koulutuksen kohderyhmänä ovat lukion rehtorit ja apulaisrehtorit, johtoryhmän jäsenet, kehittämis- ja vastuutehtävissä olevat opettajat ja opot sekä LOPS-tutorit ja -agentit. Jokaisesta lukiosta osallistuu kolme oman lukion johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostunutta.
Rehtorin ja/tai apulaisrehtorin osallistuminen on tärkeää kehittämisen kannalta. Näin toimintakulttuurin muutoksen jalkauttaminen lukioon onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.
SISÄLTÖ JA TAVOITTEET
Koulutuksen keskiössä on johtoryhmän toimintatapojen vahvistaminen ja jaettu johtajuus, opetushenkilöstön osaamisen ja valmiuksien tukeminen ammatillisia työyhteisötaitoja vahvistamalla sekä opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien huomioiminen.
Prosessikoulutukseen (6 op) sisältyy kuusi koulutuspäivää (lähi- ja etäpäiviä). Tämän lisäksi koulutuksen aikana lukio työstää ohjatusti johtoryhmän ja työyhteisön kanssa yhdessä muutosprosessia kohti omia tavoitteita.
Jokainen lukio saa sparrausparin, jonka kanssa työstetään muutosprosessia ja jaetaan toimivia käytänteitä. Näin tuetaan parhaiten jokaisen lukion omia ja yhteisiä tarpeita niin kokeilujen tekemisessä kuin koko koulun toimintakulttuurin muutoksessa.
Koulutuksen räätälöidyt teemavideot toimivat välitehtävien keskustelun pohjana koko työyhteisössä. Verkko-oppimisympäristö tukee prosessityöskentelyä, jakamista ja reflektiota: kehittämissuunnitelmat, kokemukset, onnistumiset ja loppuarviointi dokumentoidaan ja jaetaan lukioiden kesken.
Koulutus (6 op) antaa valmiuksia kehittää omassa lukiossa:
- osallistavaa, vuorovaikutuksellista ja oppivaa toimintakulttuuria
- valmentavaa ja taitavaa johtoryhmän ja kehittämistiimien toimintaa
- yhteisöllisyyttä ja osaamisen jakamisen työkulttuuria
- ammatillisia työyhteisötaitoja
- opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämistä
- oppimisen ja hyvinvoinnin tukea
- laaja-alaisen osaamisen merkitystä oppimisessa
- ryhmänohjaajien roolia ja yhteistyötä.
Helsingin ryhmän osllistujien kommentteja kahdesta ensimmäisestä koulutuspäivästä:
”Hyvässä suhteessa teoriaa ja konkretiaa, joka sovellettavissa omaan lukioon.”
”Monipuoliset työtavat tukevat oman lukion kehittämistyötä.”
”Konkreettisia työkaluja lukioarkeen.”
”Käytännönläheistä – pääsemme kehittämään samalla kun kouluttaudumme.”
”Konkreettisia työkaluja hahmottaa johtoryhmän ja tiimien organisointia.”
”Aitoa vuorovaikutusta eri lukioiden kesken – oppii ryhmältä.”
”Tukee oman lukion kehittämisprosessia.”
”Koulutus, joka on tarkkaan suunniteltu ja mietitty kokonaisuus!”
”Tilaa ja turvaa puhua rehellisesti oman koulun kehitysvaiheesta.”
”Teoria, käytäntö ja kokemusten jakaminen muodostavat toimivan kokonaisuuden, jota suosittelemme lämpimästi.”
”Sain irti enemmän, kuin olin odottanut.”
”Ulla nivoo käytännön kokemukset teoriaan upeasti.”
KOULUTUKSEN RAKENNE JA TEEMAT
1. ja 2. koulutuspäivä (lähipäiviä)
Helsinki: 6.–7.10.2022
Tampere: 19.–20.1.2023
Lahti: 31.1.–1.2.2023 (Huom! Ajankohta vaihtunut)
Teemoja: taitava toimintakulttuurin muutos & työyhteisön yhteisöllinen toimintatapa ja osallisuus; jaettu johtajuus; johtoryhmä ja tiimit toimiviksi
Kouluttajat: opetusalan johdon ja työyhteisöjen valmentaja Ulla Rasimus ja tulevaisuudentutkija Johanna Ollila
3. koulutuspäivä (etäpäivä)
Helsinki: 24.11.2022
Tampere: 23.2.2023
Lahti: 10.3.2023 (Huom! Ajankohta vaihtunut)
Teemoja: aivot ja yhteisöllinen hyvinvointi
Kouluttajat: professori Minna Huotilainen, lukion rehtori Marja Martikainen sekä opetusalan johdon ja työyhteisöjen valmentaja Ulla Rasimus
4. koulutuspäivä (lähipäivä)
Helsinki: 30.1.2023
Tampere: 4.4.2023 (Huom! Ajankohta vaihtunut)
Lahti: 27.4.2023 (Huom! Ajankohta vaihtunut)
Teemoja: työyhteisötaidot, vuorovaikutus- ja tunnetaidot hyvinvointiosaamisena
Kouluttajat: lukion rehtori Marja Martikainen sekä opetusalan johdon ja työyhteisöjen valmentaja Ulla Rasimus
5. koulutuspäivä (lähipäivä)
Helsinki: 3.3.2023 (Huom! Ajankohta vaihtunut)
Tampere: 28.4.2023
Lahti: 31.8.2023
Teemoja: opiskelijoiden osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet yhteisöllisen hyvinvoinnin rakentamisessa kouluttajina
Kouluttajat: tutkijat Tomi Kiilakoski ja Lauri Hietajärvi sekä opetusalan johdon ja työyhteisöjen valmentaja Ulla Rasimus
6. koulutuspäivä (lähipäivä)
Helsinki: 26.4.2023
Tampere: 22.5.2023
Lahti: 1.9.2023
Teemoja: hyvinvoivan toimintakulttuurin vakiinnuttaminen
Kouluttaja: opetusalan johdon ja työyhteisöjen valmentaja Ulla Rasimus
SIJAINTI JA AJANKOHDAT
Helsinki (ryhmä 1):
- pääkaupunkiseutu
- lähipäivät järjestetään Helsingissä
- koulutuspäivät 6.–7.10.2022, 24.11.2022, 30.1.2023, 3.3.2023, 26.4.2023 (päivämäärät alustavia)
Lahti (ryhmä 2):
- Päijät-Hämeen seutukunta (Lahden seutu)
- lähipäivät järjestetään Lahdessa
- koulutuspäivät 31.1.–1.2., 10.3., 27.4.2023, 31.8.–1.9.2023
Tampere (ryhmä 3):
- Pirkanmaa ja Kanta-Häme
- lähipäivät järjestetään Tampereella
- koulutuspäivät 19.–20.1.2023, 23.2.2023, 4.4.2023, 28.4.2023, 22.5.2023
Huom! Helsingin ryhmä on jo täynnä, voit tiedustella peruutuspaikkoja. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.