MÅLSÄTTNING
Utbildningens målsättning är att öka förståelsen för kritisk digital litteracitet i sin helhet och bekanta sig med olika sätt genom vilka man kan lära och handleda elever i den kritiska digitala litteracitetens olika delområden inom olika läroämnen både enskilt och i samarbete med övriga lärare. I utbildningen används konkreta modeller för stödjandet av kritisk digital litteracitet som skapats som stöd för skolorna inom DETECT-projektet (Developing Teachers’ Critical Digital Literacies).
MÅLGRUPP
Utbildningens målgrupp är lärare inom grundläggande- samt gymnasieutbildning. Man kan delta i utbildningen som enskild deltagare/skola, eller som arbetspar tillsammans med en kollega.
UTBILDNINGSDELAR
Utbildningen genomförs i sin helhet nätbaserat, och omfattar fyra webinarier i realtid. Utbildningen omfattar mellanuppgifter kopplade till den egna undervisningen som beatbetas både ensilkt online samt under webinarierna. I varje utbildningsdel ingår en förhandsuppgift, ett webinarie (3h) samt en mellanuppgift.
Del 1: Stödjandet av kritisk digital litteractitet i skolan, 26.1.2023 kl. 13-16.00
Förhandsuppgift: presentation samt genomgång av modell för kritisk digital litteractitet genom nätbaserat material
Teman för utbildningsdelen:
- Introduktion samt gruppindelning
- Presentation av forskningsbaserad modell för kritisk digital litteracitet samt dess koppling till UKM:s projekt angående nylitteracitet
- Utvärdering av de egna färdigheterna och undervisningsmetoderna gällande kritisk digital litteracitet
- Diskussion och sammafattning av centrala element gällande temat
Del 2: Pedagogiska metoder för stödjandet av kritisk digital litteracitet, 15.2.2023, klo. 13-16.00
Teman för utbildningsdelen:
- Grundläggande genomgång av de olika delområdena för kritisk digital litteracitet.
- Konkreta exempel från olika utbildningsstadier gällande temat: erfarenheter och case exempel från undervisningen, Heta Lehtisalo
- Förberdelse för en egen undervisningsidé
Del 3: Beaktande av nya trender i undervisandet av kritisk digital litteracitet, 15.3.2023, kl. 13-16.00
I utbildningsdelen konsentrerar vi oss på hur man kan beakkta de aspekter gällande delområden av kritisk digital litteracitet, som har blivit mindre uppmärksammade, i undervisningen.
Teman för utbildningsdelen:
- Reflektion kring undervisningsidéerna / praktiska verkställandet av idéerna i undervisningen
-
Barns och de ungas digitala välmående? Vilka utmaningar möter de unga i den digitala vardagen? Föreläsare: Linn Österås
- Internationella forskningsresultat inom DETECT-projektet
- Planering och utevcklande av nya undervisningsidéer
Del 4: Skolans gemensamma ansva och praxis gällande stödjandet av kritisk digital litteracitet, 17.4.2023, kl. 13-16.00
Teman: för utbildningsdelen
- Reflektion kring erfarenheter och praxis från den ena skolan
- Gemensam sammanfattning gällande stödjandet av kritisk digital litteracitet i den egna undervisningsstadiet
- Sammanfattning av utbildningen och utvärdering av det man lärt sig: hur går vi vidare?
HUVUDUTBILDARE
Pedagogie doktor och docent i digital pedagogik Liisa Ilomäki vid Helsingfors universitet som har fortbildat lärare inom området redan länge. Hon har främst forskat i utvecklandet av skolan och undervisningen genom digitala medel, samt lett projekt inom undervisningsutveckling, inlärning och digital teknologi.
ANMÄLAN OCH ANNULLERINGSVILKOR
Utbildningen finansieras av utbildningstsyrelsen och är avgiftsfri för målgruppen. Till utbildningen antas 20 deltagare i anmälningsordning.
Genom att anmäla dig till utbildningen förbinder du dig att delta i helheten, dvs. de live sända webinarierna och mellanuppgifterna.
Instruktioner för anmälan nedan:
Du kan annullera ditt deltagande i en avgiftsfri utbildning utan annulleringsavgifter senast 14 dygn innan utbildningen börjar. Ifall deltagaren annullerar sin plats mindre än 14 dagar innan utbildningen börjar, faktureras 80 euro för att täcka interna omkostnader. Avbrytning på grund av sjukdomsfall som kan styrkas med läkarintyg utgör ett undantag. Vid förhinder kan deltagaren skicka en ersättare till utbildningen. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i utbildningarna ifall omständigheterna förändras.