ProViestijä-koulutusohjelma koostuu kolmesta kaksipäiväisestä jaksosta ja yhdestä vapaavalintaisesta moduulista (yhteensä 8 päivää) sekä ohjatusta välityöskentelystä ja henkilökohtaisesta ohjauksesta. Koulutuksen aikana tehdään oman organisaation viestinnän kehittämistarpeista kumpuava kehittämistyö.
ProViestijä on työelämässä erittäin tunnettu ja arvostettu koulutus, joka tunnettiin aiemmin Tiedottajakoulutuksen nimellä. Ajankohtaisiin viestinnän ilmiöihin päivittyvä klassikkokoulutus starttaa jo 39. kerran, ja siihen on osallistunut vuosien varrella jo lähes 800 viestinnän parissa työskentelevää.
KENELLE
Koulutusohjelma on suunnattu viestinnän suunnittelijoille ja tekijöille niin yrityksissä, julkishallinnossa kuin järjestöissäkin. Se sopii hyvin myös erilaisten asiantuntijaprojektien viestinnästä vastaaville, HR-asiantuntijoille ja markkinoinnin tehtävissä toimiville.
ProViestijän aiempi osallistuja Tuomas Alijoki kertoo blogissa koulutusohjelmasta ja sen vaikutuksista omaan työhönsä. Lue haastattelu: ProViestijä-koulutusohjelma viestintätyössä kehittymisen tukena >>
KESTO JA LAAJUUS
Koulutusohjelman kesto on noin viisi kuukautta. Yksi kaikille yhteisistä jaksoista sijoittuu syyskaudelle ja kaksi keväälle. Lisäksi koulutusohjelmaan sisältyy yksi itse valittava kaksipäiväinen koulutusmoduuli. Jaksojen väliin jää hyvin aikaa sulatella ja soveltaa opittua sekä tehdä pienimuotoisia tehtäviä.
Koulutusohjelman laajuus on 12 opintopistettä.
HYÖDYT
- Tutustut viestinnän ajankohtaisiin teemoihin, päivität tietojasi ja hiot käytännön viestintätaitojasi.
- Kehityt tämän päivän viestinnän ammattilaisen roolissa suunnittelijana, toteuttajana ja sparraajana.
- Saat paljon henkilökohtaista ohjausta ja palautetta.
- Verkostoidut ja opit kollegaopiskelijoiden ja case-esitysten hyvistä käytännöistä.
- Teet kehittämistyön, josta saat apua työyhteisösi viestinnän vahvistamiseen.
Todistuksen lisäksi saat sähköisen Open Badge -sertifikaatin. Se on helppo liittää esimerkiksi sähköiseen CV:hen tai portfolioon ja LinkedIn-profiiliin. Näin teet osaamisestasi työmarkkinoilla entistä näkyvämpää.
SISÄLTÖ JA TEEMAT
1. jakso, 29.–30.1.2024: Viestinnän kokonaiskuva ja viestijän kehittyvä työnkuva
- Viestinnän toimintaympäristö ja kasvu viestinnän ammattilaisena
- Yhteisöviestinnän suunnittelu strategiasta käytäntöön
- Viestinnän onnistumisen arviointi ja mittarit
- Maine, maineriskit ja somekohut
- Lukupiirin käynnistys
15.2.2024 klo 9–12 Etätapaaminen (kehittämistöiden käynnistys)
2. jakso, 24.–25.4.2024: Puhe- ja kirjoitusviestintä
- Vuorovaikutus- ja dialogitaidot viestijän työkalupakissa
- Erilaiset tekstityypit ja tyylilajit, kirjoittajan luovuus
- Käytännön vinkkejä toimivan tekstin tuottamiseen
- Opasteita sisäisen kehittäjän ja konsultin roolissa onnistumiseen
- Jälkitehtävä: pieni kirjoitusharjoitus
22.3.2024 klo 9–12 Etätapaaminen (kehittämistöiden seuranta)
3. jakso, yksi vapaavalintainen kaksipäiväinen moduuli
- Sosiaalinen media strategisessa viestinnässä, 14.3. ja 9.4.2024
- Sujuva sisällöntuotanto, 12.3. ja 19.3.2024
Moduulivalinta tehdään koulutuksen alkaessa.
4. jakso, 13.–14.5.2024: Viestinnän lait, media, kriisit ja kehittämistöiden loppukatselmus
- Tekijänoikeudet, muut viestintää säätelevät lait ja immateriaalioikeudet
- Mediaviestintä ja roolisi oman organisaation mediavalmentajan
- Kriisiviestinnän suunnittelu ja toiminta erityistilanteissa
- Yhteistyö toimittajien kanssa ja toimitusvierailu
- Kehittämistöiden loppukatselmus ja arkeen saattaminen
TYÖTAVAT, OPPIMINEN JA OSAAMISEN JAKAMINEN
Asiantuntijoiden tietoiskujen lisäksi koulutus sisältää käytännön harjoituksia ja kiinnostavia case-esimerkkejä. Opetuksessa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä (Moodle) ja muita sähköisiä työkaluja.
Koulutusohjelman johtaja opastaa sinua koko oppimismatkan ajan. Saat kaikista koulutukseen liittyvistä tehtävistä henkilökohtaisen palautteen.
Koulutusote on hyvin vuorovaikutteinen. Kun koko ryhmän osaamispotentiaali otetaan käyttöön, opit paljon myös kollegoilta. Koulutuksen aikana syntyvästä kollegaverkostosta on paljon hyötyä koulutuksen päättymisen jälkeenkin.
Koulutuksen aikana tutustutaan viestintäalan kirjallisuuteen, käydään vertaiskeskusteluja ja tehdään viestinnän kehittämiseen liittyvä kehittämistyö. Se voi olla esimerkiksi viestinnällinen kartoitus, suunnitelma tai muu kehittämishanke.
Koulutusohjelman johtaja ohjaa kehittämistöiden tekemistä koko prosessin ajan. Saat häneltä ja kollegaopiskelijalta työstäsi henkilökohtaisen kirjallisen palautteen.
Kehittämistöistä on ollut paljon konkreettista hyötyä osallistujien työyhteisöjen viestinnän kehittämisessä.
Koulutuksen johtajana toimii viestintäosaamisen kehittämiseen erikoistunut johtava konsultti, VTT Helena Lemminkäinen Kevi Consulting Oy:stä.
ProViestijässä ovat aiemmin kouluttaneet muun muassa seuraavat kouluttajat:
- Johtava konsultti (viestintä), VTT Helena Lemminkäinen, Kevi Consulting Oy
- Dosentti, VTT Salla-Maaria Laaksonen, Kuluttajatutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
- Koulutuspäällikkö Perttu Laaksonen, Puhe Production Oy
- Viestinnän kouluttaja, toimittaja ja tietokirjailija Tiina Torppa, Näkökulma Oy
HINTA JA ILMOITTAUTUMINEN
Koulutuksen hinta on 2950 euroa + alv 24 € (yhteensä 3658 €), joka laskutetaan kahdessa erässä (1. erä tammikuussa ja 2. erä maaliskuussa).
Osallistujat vastaavat itse matka-, majoitus- ja ruokailukustannuksistaan.
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ on kouluttanut viestinnän ammattilaisia 40 vuoden ajan. Koulutuksillamme on vankka yliopistollinen tietoperusta, ja koulutuksia toteuttaa monipuolinen ja osaava kouluttajakaarti.
Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.