Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Viestinnän mittaaminen: tavoitteet ja työkalut

Viestinnän tehon arviointi ja mittaaminen koetaan työyhteisöissä erityisen haasteellisiksi. Pahimmat esteet ovat jatkuva kiire, mittaamiskulttuurin puute ja osaamisvaje järkevien mittareiden asettamisessa, tiedonkeruussa ja analysoinnissa. Mikäli kamppailet samojen haasteiden kanssa, tule mukaan koulutukseen muuttamaan ne ratkaisuiksi! Saat hyviä käytäntöjä, case-esimerkkejä ja ennen kaikkea yksinkertaisen, mielekkään sekä nopean työkalun viestinnän mittaamiseen. 

Ajankohta

12.10.2021

Toteutustapa
Lähiopetus
Paikka
Koulutus toteutetaan etänä verkkoyhteyden välityksellä.
Hinta
700€ + alv. 24 %
(yht. 868 €)

Viestinnän tehon ja arvon osoittaminen on noussut ratkaisevaksi tekijäksi työyhteisöissä. Ylin johto kaipaa viestijöiltä tietoa siitä, mitä arvoa tai euromääräistä hyötyä viestintäfunktio tuottaa organisaatiolle. Kansainvälisten akateemisten selvitysten mukaan ylin johto panostaisi kyllä yhteisöviestintään rutkasti enemmän, jos sopivia mittareita olisi saatavilla.

Viestinnän tehon ja arvon osoittaminen on noussut tapetille, koska se lisää panostusten tehokkuutta, auttaa budjetoinnissa, kehittää strategiaa ja luo kilpailuetua.

Erityisesti digimurros on tuonut viestijöiden käyttöön uusia työkaluja niin viestimiseen kuin sen tarkempaan mittaamiseenkin. Digitaalinen viestintä on muuttanut viestinnän arviointi- ja mittausvälineitä.

Sosiaalista mediaa ja muita digitaalisen median tuloksia voi analysoida tarkemmin kuin koskaan, mutta välineitä tulee osata myös käyttää. Digimurroksen myötä viestijöiden pitää vahvistaa myös ammattiosaamistaan digianalytiikassa.

Hyödyt

Koulutuksesta saat:

  • työkaluja viestinnän arviointiin ja mittaamiseen sekä niiden kehittämiseen
  • varmuutta viestinnän vaikuttavuuden osoittamiseen
  • osaamista viestinnän arviointi- ja mittauspalveluiden hankintaan
  • käytännönläheisiä esimerkkejä oman organisaation mittariston rakentamiseen

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu kokeneille viestinnän ammattilaisille, viestinnän johdolle ja muille henkilöille, joiden työtehtäviin sisältyy viestinnän arviointia ja mittaamista.

Toteutus

Koulutuksessa keskitytään siihen, miksi ja miten mitata viestinnän vaikuttavuutta, jotta se tukisi strategiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Mukana on case-esimerkkejä, hyviä käytäntöjä ja vinkkejä niin julkiselta kuin yksityiseltäkin sektorilta.

Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän sekä harjoitustehtävänä oman organisaation viestinnän mittaamisen ja arvioinnin kehittämissuunnitelman. Tehtävän tekemiseen saa henkilökohtaista ohjausta ja palautteen kouluttajalta.

Koulutuspäivän sisältö

9.00–12.00

  • Viestinnän mittaamisen lähtökohta ja perusteet
  • Trendit Suomessa ja kansainvälisesti
  • Avainhyödyt, kohteet ja sudenkuopat
  • Miksi, mitä ja miten mittaamme?
  • Viestinnän mittaamisen haltuunotto
  • Viestinnän tavoitteet (SMART)
  • Mittarit: perinteinen, digi ja some
  • Case-esimerkit julkiselta ja yksityiseltä sektorilta, menetelmät, hyvät käytännöt ja vinkit

12.00–13.00 Lounastauko

13.00–14.00

  • Case puheenvuoro: Viestinnän mittaaminen Ylessä: kokeilujen kautta kohti vaikuttavampia mittareita. Jere Nurminen, Viestintä- ja brändijohtaja, YLE

Jere Nurminen on Ylen viestintä- ja brändijohtaja sekä johtoryhmän jäsen. Viime vuodet Jere on työskennellyt Ylen viestinnän ja brändin parissa, mutta hänellä on kokemusta myös toimittajana, uutispäällikkönä ja vastaavana tuottajana mm. Yle Urheilussa. Jere on myös kirjoittanut taitoluistelija Kiira Korven elämäkerran ”Ehjäksi särkynyt”. Työuransa hän aloitti tanssijana Suomen kansallisbaletissa ja Opéra National de Lyonissa.

Koulutusohjelma jatkuu seuraavasti:

14.00-16.00

  • Pienryhmätyöskentelyä, yhteenveto ja palautetta
  • Kuinka siirtää aamupäivän asiat käytäntöön työssäsi? Mitä voit tehdä oppimillasi asioilla?
  • Aamupäivän teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelemalla, mittaamistyökalun soveltaminen pienryhmissä
  • Viestinnän arvioinnin ja mittaamisen ”kultainen opas”
  • Mitä analytiikkaa on tarjolla?
  • Miten pidetään mittaaminen hallinnassa? Miten toimitaan mittaamisen jälkeen?
  • Loppukeskustelu ja yhteenveto

Aamu- ja iltapäivällä pidetään myös lyhyitä virkistystaukoja.

Kouluttaja

Valtiotieteiden tohtori Marko Karttunen on kokenut viestinnän neuvonantaja, kouluttaja ja tutkija. Hän on tullut tunnetuksi väitöstutkimuksestaan, joka käsitteli Suomen tietä euroalueen jäseneksi 1990-luvulla. Karttunen on ollut vaativissa viestinnän strategisissa tehtävissä vuodesta 1998 alkaen. Hän on sparrannut monien yhteisöjen johtoa maineenhallinnassa ja strategisessa viestinnässä sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.

Karttusen erityisosaamista ovat viestinnän mittaristojen rakentaminen, viestinnän vaikuttavuuden arviointi ja analytiikan haltuunotto. Suomessa hän on valmentanut suurten organisaatioiden viestintäosastoja viestinnän tehon mittaamisessa. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus erilaisista viestinnän kehittämiseen liittyvistä tutkimuksista ja testauksista.

Ilmoittautuminen
Ajankohta

12.10.2021

Hinta
700€ + alv. 24 %
(yht. 868 €)

!

Ilmoittaudu mukaan 28.9.2021 mennessä!

Syksyn 2021 tarjous: Kun osallistut samalla Someanalytiikka ja hakukoneoptimointi viestijän työssä -koulutukseen (alk. 16.11.), saat molempien koulutusten hinnasta -20 % (alvittomasta hinnasta). Koulutusten hinta nyt yhteensä vain 1320 € + alv 24 % = 1637 € (norm. 1650 € + alv 24 % = 2046 €).     
Ota yhteyttä
Kati Korhola
+358 50 556 0549
kati.tiihonen@helsinki.fi
Leena Reini-Sievänen
+358 50 415 0532
leena.reini@helsinki.fi

Tutustu myös näihin
Ajankohtaista

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>