Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa opit tuottamaan kohderyhmiäsi kiinnostavia verkkosisältöjä.
Koulutuksessa käydään monipuolisesti läpi verkkotekstien ja muiden verkkosisältöjen (kuvat, videot ja podcastit) tuottamisen periaatteita. Lisäksi kerrataan saavutettavan sisällöntuotannon perusperiaatteet sekä verkkopalveluihin että sosiaaliseen mediaan.
SISÄLTÖ
Koulutus koostuu kahdesta koulutuspäivästä ja päivien aikana tehtävistä pienimuotoisista harjoituksista:
1. koulutuspäivä (14.3.2023)
- verkkokirjoittamisen abc
- vaikuttavan ja toimivan verkkotekstin elementit
- sisältö ja verkkolöydettävyys
- virkakielen muuttaminen ymmärrettävään muotoon
- otsikointi
- lukijalle kirjoittaminen
- blogin kirjoittamisen abc ja kirjoitusvinkit
- vinkkejä verkkokirjoittajalle: aloitus, ideointi, kirjoittaminen ja jäsentely
- saavutettava sisältö verkkoteksteissä: verkkosivut, intrat, sosiaalinen media
2. koulutuspäivä (17.3.2023)
- kännykkäkameralla kuvaamisen perusteet
- kuvan editoiminen ilmaisohjelmilla
- videokuvauksen perusteet (valo, ääni, eri tyyppisten videoiden suunnittelu ja kuvaaminen)
- apuvälineet ja työkalut videoiden kuvaamiseen kännykällä
- videon suunnittelu, kevyt käsikirjoitus
- videoeditoinnin perusteet (InShot-sovelluksella tai vastaavalla)
- podcastit organisaation viestinnässä
HYÖDYT
Osallistujat oppivat tekemään kiinnostavia sisältöjä verkon eri ympäristöihin sekä suunnittelemaan, muotoilemaan ja kehittämään omaa ilmaisuaan verkkosisällöissä.
Koulutuksen aikana osallistujat:
- testaavat erilaisia kirjoittamistekniikoita, joita hyödyntää verkkotekstien tuottamisessa omassa työssä
- harjoittelevat kirjallista ja kuvallista ilmaisuaan ja saavat siihen palautetta asiantuntijalta
- löytävät unohduksissa olleita tai uusia taitoja kertoa ja kuvailla asioita verkkoteksteissä
- oppivat kirjoittamisesta ja sisällöntuotannosta eri somekanaviin (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram)
- ymmärtävät eri verkkoympäristöjen erot sisällöntuotannossa
- saavat käsityksen saavutettavan verkkosisällön merkityksestä ja määreistä suhteessa omaan sisältöön
- saavat ideoita niin sanotun virkajargonin ymmärrettäväksi tekemiseen.
KOULUTTAJAT
Ensimmäisen päivän kouluttajana toimii viestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija Piritta Seppälä, joka työskentelee viestinnän, sosiaalisen median ja verkkoviestinnän kouluttajana sekä konsulttina. Hänen tavoitteenaan on auttaa organisaatioita tekemään vaikuttavaa ja tavoitteellista viestintää sekä pysymään viestintämaailman muutoksissa mukana.
Toisen päivän kouluttaja Laura Johansson on kokenut sosiaalisen median kouluttaja, viestintäkonsultti, kirjoittaja ja valokuvaaja. Hän tuo konkreettista apua tekemiseen, näkemystä viestimiseen ja innostuksen toteuttamaan parempaa somea. Aloittelijalle Laura tuo apua oppimiseen – edistyneemmälle hän toimii hyvänä sparraajana. Laura on valokuvaaja, joka kouluttaa asiakkaitaan ottamaan ja käsittelemään parempia kuvia ja videoita kännykällä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin.