HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutus tarjoaa opetusalan henkilöstölle:
- tietoa ja ymmärrystä psyykkisen oireilun taustatekijöistä
- keinoja tukea lapsia ja nuoria arjen käytännöissä ja koko yhteisön tasolla mahdollisuuden kokemusten jakamiseen sekä vertaistukeen sekä voimaantumista omaan ammatilliseen hyvinvointiin.
Koulutusprosessissa tuetaan myös osallistujien ammatillista itsetuntemusta tunnetaitojen ja voimavarojen vahvistamiseksi. Koulutusprosessissa mallinnetaan valmennuksellisen ja dialogisen työotteen soveltamista oppilaiden kanssa.
KENELLE
Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opetus- ja oppilashuoltotyötä tekevälle henkilöstölle. Koulutus on Opetushallituksen tukemaa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen koulutusta ja siihen voivat ilmoittautua vain kohderyhmään kuuluvat.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutukseen (5 op) kuuluu 5 lähikoulutuspäivää (2+2+1), webinaari sekä etäkoulutustapaaminen. Lisäksi osallistujat tuottavat koulutuksen aikana tuetusti koulu-/yksikkökohtaisen suunnitelman ”mielenhyvinvoinnin kolmiportaisesta tuesta”, jonka avulla osallistujat saavat käytännön työkaluja psyykkisesti oireilevien lasten tukemiseen sekä omaan ammatilliseen hyvinvointiin.
1. osio: Ammattilaisen sekä lasten ja nuorten mielenterveystaidot
Osio sisältää kaksi (2) lähipäivää (14.-15.1.2025) sekä välitehtävän.
Koulutuspäivä 14.1.2025 klo 9–16: Ammattilaisen omat mielenterveystaidot
- Arvot, tunteet ja joustavat mielentaidot ammatillisen itsetuntemuksen perustana.
- Tutkittua tietoa hermostosta: aivojen rauhoittaminen ja kanssasäätely
- Tietoisuus omien tulkintojen ja puheen vaikutuksesta vuorovaikutukseen
- Päivän opitun hyödyntäminen tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan ratkaisukeskeistä valmentavaa menetelmää
Koulutuspäivä 15.1.2025: Lapsen mielenterveystaitojen vahvistaminen ja psyykkisen oireilun kohtaaminen
- Tutkimustietoa mielen hyvinvoinnin taustatekijöistä
- Psyykkisen oireilun kohtaaminen: tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt ja kehitykselliset taustavaikuttajat
- Ympäristön ja kiintymyssuhteen merkitys säätelytaitojen kehittymisessä
- Päivän opittua hyödynnetään tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan avoimen dialogin menetelmää
- Ohjeistaminen välitehtävään
Välitehtävä: Aloitetaan mielenhyvinvoinnin tuen suunnitelma (lapset/nuoret+oma hyvinvointi).
2. osio: Kehitykselliset taustavaikuttajat ja vahvistava vuorovaikutus
Sisältää webinaarin, 2 lähipäivää (3.-4.3.2025) sekä välitehtävän.
Webinaaritallenne: Mielenterveyden kuormittumisen tunnistamisen ja varhaisen tuen merkitys nuoruusikäisen turvallisen kehityksen tukena, Laura Takala
Koulutuspäivä: 3.3.2025: Neuropsykiatriset oireyhtymät psyykkisen oireilun taustalla
- Aivojen ja hermoston toiminta
- Itsesäätelyn, impulssikontrollin ja toiminnanohjauksen taitojen vahvistaminen
- Turvallisuudentunne ryhmässä
- Työn rajaaminen ja kollegiaalinen tuki
- Opitun hyödyntäminen: työskennellään tapausesimerkin kautta ratkaisukeskeistä työotetta hyödyntäen
Koulutuspäivä 4.3.2025 Vahva ja vahvistava vuorovaikutus
- Taitavan käyttäytymisen vahvistaminen: Voimakkaat tunteet ja välttelykäyttäytyminen
- Mielenterveystaitojen pitkäjänteinen vahvistaminen
- Opitun hyödyntäminen: työskennellään tapausesimerkin kautta huomioiden ikäkaudelle tyypillinen itsesäätelyn kehittyminen ja kehitykselliset perustarpeet.
3. osio: Arjen haasteet ja käytännön tuki
Sisältää ennakkotyöskentelyä, etäohjaustapaamisen (2h) sekä yhden lähipäivän
Etäkoulutustapaaminen 1.4.2025 klo 14-16: oman oppilastapausesimerkin valmistelu ja mielenhyvinvoinnin tuen suunnitelman viimeistely
Koulutuspäivä 16.4.2024: Tapaustyöskentely ja yhteenveto mielenhyvinvoinnin vahvistamiseksi
Koulutuspäivän teemana on osallistava ja toiminnallinen työskentely osallistujien oppilastapausesimerkkien äärellä. Päivän aikana sovelletaan koulutuksen sisältöjä tapausesimerkkeihin ja perehdytään arjen haasteellisiin tilanteisiin hyödyntämällä valmentavan työotteen menetelmiä. Päivässä käydään myös läpi osallistujien mielenhyvinvoinnin kolmiportaisia suunnitel-mia ja käytännön toteutuksia niin lasten ja nuorten kuin opettajan ja kasvattajan oman hyvinvoinnin osalta. Lisäksi vedetään yhteen opittua ja koulutuksen antia oman ja koko työyhteisön näkökulmasta.
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Anne-Mari Kuusimäki on luokan- ja aineenopettaja, kasvatustieteen tohtori, neuropsykiatrinen valmentaja sekä ratkaisukeskeinen yksilö- ja ryhmävalmentaja. Kuusimäen erityisosaamiseen kuuluu erityisen ja tehostetun tuen lasten ja nuorten tukeminen isoissa luokissa luokan- ja aineenopettajan näkökulmasta. Hänellä on pitkä työkokemus monitahoista tukea tarvitsevien lasten ja nuorten koululuokissa. Kuusimäen osaamisalueena on myös moniammatillinen yhteistyö kouluyhteisössä ja sen ulkopuolella. Hän on tutkimuksensa kautta kiinnostunut kehittämään myönteistä yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa.
Marjo Lillman on tunnekeskeinen toimintaterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti ja psykoterapeuttikoulutettava. Lillmanilla on monipuolinen ja laaja-alainen kokemus lasten ja nuorten hoito- ja terapiatyöstä ja neuropsykiatristen haasteiden arviointi- ja kuntoutustyöstä nuorisopsykiatrisessa erikoissairaanhoidossa sekä yksityissektorilla. Lisäksi hänellä on useiden vuosien kokemus sosiaalista ja emotionaalista tukea tarvitsevien lasten erityisopetuksesta. Hänen erityisosaamistaan ovat lasten ja nuorten merkittävät tunnesäätelyn ja vuorovaikutuksen haasteet sekä neuropsykiatriset pulmat. Niin kliinisessä työssään terapeuttina kuin kouluttajana hän pitää tärkeänä lisätä ymmärrystä vahvan ja vahvistavan vuorovaikutuksen merkityksestä, mielen taitojen tärkeydestä sekä toivon läsnäolosta.
Laura Takala on nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori ja psykoterapeutti, jolla on monipuolinen ja pitkä kokemus nuorten ja aikuisten psykiatrisesta arvioinnista ja hoidosta. Lisäksi hän on työskennellyt terveyskeskuslääkärinä, koululääkärinä ja Auroran sairaalan erityisen hoidon osastolla (EHO). Takala on luennoinut ja kouluttanut laajalti sekä työskennellyt konsultoivana psykiatrina eri tahoilla.
LISÄTIETOA
Koulutukseen ilmoittaudutaan oheisella ilmoittautumislomakkeella viimeistään 13.12.2024 mennessä. KOULUTUS ON TÄYNNÄ
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja kohderyhmälle (perusopetuksen ja lukion oppilaitosten henkilöstö) maksutonta, mutta esimerkiksi sijaiskuluista vastaa osallistuja itse.
Koulutukseen otetaan 25 kohderyhmään kuuluvaa osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumalla sitoudut koulutuksen kokonaisuuteen, verkkotapaamisiin osallistumiseen ja kokonaisuuden suorittamiseen.
Luethan peruutus- ja keskeyttämisehdot: Osallistujille maksuttomien koulutusten peruutus- ja keskeyttämisehtona on, että jos osallistuminen perutaan viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tai osallistuja ei aloita koulutusta ilman pätevää syytä, peritään toimistomaksuna 80 euroa. Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset. Esteen sattuessa ilmoittautuneen osallistujan puolesta voi osallistua toinen henkilö.