EDICC – European Diploma in Intercultural Competence

European Diploma in Intercultural Competence (EDICC) oli lokakuussa 2009 alkanut kaksivuotinen hanke, jossa luotiin akateeminen, työelämälähtöinen kulttuurienvälisen kompetenssin täydennyskoulutusohjelma. Koulutusohjelman tavoitteena oli antaa työssäkäyville aikuisopiskelijoille valmiudet vastata Euroopan yhä kasvaviin monikulttuurisuuden ja -kielisyyden haasteisiin tarjoamalla käytännön taitoja toimia eri kulttuuritaustaisten henkilöiden kanssa menestyksekkäästi.

EDICC-hankkeessa oli mukana kaksitoista yliopistoa ja akateemista instituuttia yhdeksästä Euroopan maasta. Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia toimi hankkeen koordinaattorina.

Ensimmäinen EDICC-koulutusohjelma pyörähti käyntiin syksyllä 2012 Itävallan Kremsissä, ja se oli avoin opiskelijoille ympäri Euroopan. Opetus koostui kahdesta intensiivisestä lähiopetusjaksosta sekä kahdesta laajemmasta virtuaaliopetusjaksosta. Diplomin kokonaislaajuus oli 30 opintopistettä.

Hanke päättyi 30.9.2011.