FI | SV | EN

Digitaaliset tuulet tuivertavat

Jälleentapaamisia, uusia kohtaamisia, innostavia puheenvuoroja, konkreettisia käytännön esimerkkejä ja tuoreita tutkimustuloksia varhaiskasvatuksesta korkeakouluasteelle ja aina täydennyskoulutukseen asti – niistä on ITK-konferenssi tänäkin vuonna tehty. ITK eli Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi on vuosittain Aulangolla järjestettävä Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma, joka kokoaa alan asiantuntijoita, opettajia, rehtoreita sekä kuntien ja yritysten edustajia yhteen keskustelemaan, kertomaan kokemuksistaan ja jakamaan onnistuneita kokeiluja eväiksi eteenpäin muille digitaalisesta oppimisesta ja opetuksesta kiinnostuneille.

Konferenssiesityksistä oman työni kannalta yksi merkityksellisimpiä oli opettajankoulutusta tarkastellut paneelikeskustelu Tuulta opettajankoulutuksen purjeisiin – luodaan yhdessä parasta osaamista maailmaan!, jossa tuli hyvin esiin tarve opettajien ammatillisen kehittämisen jatkumoon ja suunnitelmalliseen kehittämiseen. Yksi hyvä mahdollisuus tähän on Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutus, jota oli esittelemässä Jussi-Pekka Järvinen ja Aleksi Lahti Turun yliopistosta. Lisätietoa Helsingin yliopiston erikoistumiskoulutuksesta löydät täältä: https://hyplus.helsinki.fi/koulutukset/digi-erko/ (pst. Seuraava haku helmikuussa 2018 käynnistyvään koulutukseen käynnistyy 16.8.).

Myös tutoropettajat olivat esillä monessa eri esityksessä ja puheenvuorossa, kuten Areenalla Tutoropettajat kouluihin ja opetuksen digitalisaatio etenee? sekä esityksessä Espoon LOISTO-hankkeesta, jossa myös HY+ on ollut mukana kouluttamassa espoolaisia LOISTO-opettajia DigiKehittäjäopettaja-koulutuksellaan. Samaisesta koulutuksesta käynnistyy muuten tänä keväänä kaksi ryhmää valtakunnallisena Opetushallituksen rahoittamana toteutuksena – niistä lisää myöhemmin. 🙂

Yksi paljon ajatuksia herättänyt esitys oli Helsingin yliopiston dosentti Minna Huotilaisen esitys: Aivotutkimuksen näkökulmia silppu- ja syväoppimiseen. Miten tärkeitä perusasiat; ravinto, uni ja liikunta ovatkaan oppimiselle! Myös oppimisen kertaaminen, konkreettiset esimerkit ja oppimisen omaehtoinen kehittely eteenpäin ovat aivotutkimuksen kannalta keskeisiä oppimisen tapoja, joita ei sovi unohtaa. Huotilaisen esityksen lisäksi liikunta oli esillä myös kollegani Jukka Koiviston ja Marja Hokkasen esityksessä: Tänään on Apinapäivä ja muita tapoja edistää lasten liikkumista, jossa esiteltiin erilaisia tapoja liikuttaa lapsia mobiilivälineiden keinoin.

Konferenssin aikana pääsi myös tutustumaan erilaisiin hankkeisiin ja ajankohtaisiin uutuuksiin eri laitetoimittajilta. Esillä oli useita arviointityökaluja, välineitä pelillistämiseen sekä virtuaalitodellisuuden uusiin ulottuvuuksiin, ja pääsipä IlonaIT:n ständillä kokeilemaan uutisankkurina toimimistakin, kuvassa Jukka uutisankkurina.

Kiitos Aulanko, nyt hyvin eväin kohti kotia ja reppu täynnä uusia ideoita opetusalan täydennyskoulutuksiin!

Annukka Koivunen,
HY+ / kehittämisen asiantuntija

Suosituimmat sisällöt

Uusimmat Blogit

Lue seuraavaksi