Yli sata saudiarabialaista opettajaa palaa kotimaahansa suomalaista koulutusosaamista mukanaan

Yli sata saudiarabialaista opettajaa juhli puolen vuoden täydennyskoulutusohjelman päättymistä 29.11. Opettajat ovat opiskelleet pääkaupunkiseudulla, Joensuussa, Tampereella ja Turussa. Opettajat valmistautuvat palaamaan kotimaahansa tavoitteenaan hyödyntää oppimaansa koulujen ja koulutusjärjestelmän kehittämisessä.

Koulutuksen päätavoitteena on ollut kehittää opettajien pedagogista osaamista. Koulutukseen on sisältynyt käytännöllinen jakso opettajien ja koulujen toimintaan perehtyen sekä kasvatustieteen teoriaopintoja ja englannin kielen opintoja.

Pääkaupunkiseudulla opiskelleet englanninopettaja Mona Aliishi ja tietotekniikan opettaja Amal Gamdi nostavat suomalaisessa koulussa näkyvän oppilaskeskeisyyden tärkeimmäksi oppimakseen asiaksi. ”Oppilaat kantavat vastuuta omasta oppimisestaan”, Aliishi ihailee. ”Pidän erityisesti siitä että opetusta voidaan järjestää oppiaineiden rajat ylittäen, erilaisia ilmiöitä tutkien”, kertoo Gamdi.

Opettajat kertovat nauttineensa asumisesta Suomessa. Koulutusohjelman lisäksi kiitosta saavat Joensuun talvinen sää, pääkaupunkiseudun julkinen liikenne, ja Turun ja Tampereen kaupunkien palvelut ja helpot yhteydet. ”Tämä kokemus on ollut todella unohtumaton, kiitos tästä koulutusohjelmasta ja kaikesta saamastani tuesta”, kiittelee Tampereella opiskellut Norah Sayer Alanazi, joka palaa kotimaahansa joulukuun alussa.

Koulutuksen ovat järjestäneet Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen yhteinen koulutusvientiyhtiö Finland University sekä Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy ja Omnia Education Partnerships Oy (OEP). Koulutuksen on maksanut Saudi-Arabian opetusministeriö.

Lisätiedot:

Joensuu, Tampere ja Turku: Anna Hirsikoski, Finland University, puh. 041 4344 553 anna.hirsikoski@utu.fi.

Pääkaupunkiseutu: Kirsi Kettula, Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy, puh.  050 3175 573, kirsi.kettula@helsinki.fi ja Mervi Jansson, Omnia Education Partnerships Oy, puh. 043 8200152, mervi.Jansson@oep.fi.

Finland University Oy on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen sekä Åbo Akademin yhteinen koulutusvientiyhtiö, joka järjestää tilauskoulutuksena tutkintoihin johtavaa opetusta ja täydennyskoulutusta, sekä houkuttelee opiskelijoita EU:n ulkopuolelta hakemaan jäsenyliopistojen maisteriohjelmiin.

HY+ Oy on Helsingin yliopiston rahastojen omistama, täydennyskoulutukseen ja erilaisiin kehittämispalveluihin sekä kansainvälisiin koulutushankkeisiin erikoistunut yhtiö. Huolehtimalla yksittäisen opiskelijan sekä organisaation, yrityksen tai yhteiskunnan osaamisen kehittämisestä HY+ on mukana tekemässä merkityksellistä työtä koko maailman hyväksi.

Omnia Education Partnerships (OEP) Oy on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian, Kirkon Ulkomaanavun, Savon Koulutus Oy:n ja Suomen Yrittäjäopiston omistama, koulutusvientiin erikoistunut yhtiö, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisesta koulutusosaamisesta kestävää, eettistä ja kannattavaa kansainvälistä liiketoimintaa yhteistyössä yritysten ja verkostojen kanssa.