Mukaan opetusalan erikoistumisopintoihin

Oppiminen, opettaminen ja digitaalisuus – kolme asiaa, joissa me suomalaiset olemme hyviä ja joissa meidän on mahdollista olla yhä parempia. Uudet opetussuunnitelmat, sähköiset ylioppilaskirjoitukset, hallituksen kärkihankkeet ja monet muut ympärillämme tapahtuvat muutokset tuovat haasteita niin rehtorin, opettajan kuin koko työyhteisönkin arkeen. Digitaaliset ympäristöt tarjoavat uusia mahdollisuuksia, mutta aiheuttavat myös harmaita hiuksia, ja tukea niiden käyttöön tarvitaan.

Digitaaliset välineet ja ympäristöt eivät yksin tuo onnea, mutta tarjoavat niin paljon tukea ja apua oppimiseen ja opettamiseen, ettei tätä mahdollisuutta kannata jättää käyttämättä. Digitaalisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös eri tahojen sekä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, vaikka esimerkiksi Wilma-järjestelmästä ollaankin montaa mieltä. Erikoistumiskoulutuksen kouluttajamme Tiina Korhonen väitteli kesäkuussa kodin ja koulun digitaalisesta kumppanuudesta ja toi tutkimuksessaan esiin millaisia mahdollisuuksia teknologia tuo kodin ja koulun yhteistyöhön sekä oppimisen, osallistumisen ja tiedottamisen tueksi.

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutus perustuukin vahvasti yliopistollisuuteen ja tieteelliseen, tutkittuun tietoon. Teoreettisen tiedon tukena ja rinnalla kulkee kuitenkin vahvasti myös konkretia, käytännön taidot ja harjoittelu, sillä opintojen aikana pääsee myös itse kokeilemaan digitaalisten välineiden ja ympäristöjen käyttöä. Valtakunnallisessa Innokas-verkostossa toimivat kouluttajamme tuovat mukaan uusia tuulia ja lisäksi erinomaiset asiantuntijavieraat avaavat digitaalisuuden maailmaa monista eri näkökulmista aina omista opetuskokeiluista tekoälyn maailmaan asti. Tukea ja apua oppimiseen ja opettamiseen digitaalisissa ympäristöissä on siis varmasti tarjolla myös elokuussa käynnistyvässä koulutuksessa, joten nyt kannattaakin tarttua toimeen ja hakea mukaan!

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutuksen haku on avattu ja on auki 22.3. asti. Koulutus käynnistyy elokuussa 2018 ja lisätietoa koulutuksesta löydät verkkosivuiltamme.

Helmikuussa 2017 käynnistyneen koulutuksen etenemistä voit seurata Twitterissä ja koulutuksen omassa blogissa.

Lisätietoa Tiina Korhosen väitöskirjasta löydät Helsingin yliopiston verkkosivuilta.