Kielten varhentamisen täydennyskoulutushankkeet kokoontuivat yhteiseen seminaariin

HY+ järjesti yhdessä Opetushallituksen ja kolmen muun yliopiston kanssa kielten opetuksen varhentamisen kärkihankkeen Varhemmin, hauskemmin, enemmän – kieltenopetuksen varhentamisen seminaarin perjantaina 21.9.2018 Helsingin yliopiston suuressa juhlasalissa. Seminaariin osallistui lähes 300 osallistujaa.

Kaikki varhentavat 2020
Kuva: redanredan.fi/Linda (Klikkaamaalla kuvaa näet sen isompana.)

Nyt järjestetty kieltenopetuksen varhentamisen seminaari toi yhteen tietoa, taitoa, kokemuksia, opettajia, opettajan kouluttajia sekä tutkijoita verraten uudenlaisen kielten oppimisen äärelle. Pedagogista osaamista varhaisesta kielen oppimisesta on tarpeen kehittää, koska kaikki Suomen ekaluokkalaiset aloittavat ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen opiskelun tammikuussa 2020.

Seminaari oli kielten opetuksen varhentamisen kärkihankkeen toimintaa, ja se päättää hankkeen ensimmäiseen vaiheeseen liittyneen opettajien täydennyskoulutuksen. Koulutuksiin on osallistunut vuoden aikana yli 300 opettajaa.

Seminaari järjestettiin yhteistyössä Opetushallituksen rahoitusta saaneiden Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+:n, Jyväskylän yliopiston kielikampuksen, Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen sekä Åbo Akademin Elinikäisen oppimisen keskuksen (Centret för livslångt lärande) kanssa.

Kieltenopetuksen varhentaminen on yksi Juha Sipilän hallituksen kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kärkihankkeista. Kielten varhentamisen kärkihankkeen tavoitteena on ollut lisätä, kehittää ja monipuolistaa kielten oppimista varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Rahoitusta on myönnetty yhteensä yli 8 miljoonaa 131 hankkeelle eri puolilla Suomea vuosina 2017–2018.

Seminaarin aamupäivän tallenteen voi katsoa verkossa tämän linkin kautta. Aiheina ovat muun muassa ajankohtaista OPS-perusteiden muutoksista, miten aivotutkimus puoltaa varhennettua kieltenopetusta sekä paneelikeskustelu varhennetun kielenopetuksen toteuttamisesta.

Lisätietoja HY+:n varhennetun kielenopetuksen koulutuksista

Kehittämispäällikkö Riitta Aho, riitta.aho@hyplus.fi, puh. 050 448 7170

Lisätietoja kielten kärkihankkeesta

Opetushallituksen verkkosivut

Opetusneuvos Annamari Kajasto, Opetushallitus, annamari.kajasto@oph.fi, puh. 029 533 1596

Kokemuksia varhennetun kielikasvatuksen toteuttamisesta
Kuva: redanredan.fi/Linda (Klikkaamaalla kuvaa näet sen isompana.)