Hyvä pohjatyö antaa luvan luottaa intuitioon

Maija Vuorimies pysähtyy miettimään kysymystä työpaikallaan Carunassa Espoossa. Edessä on kuppi teetä ja takana kaksi vuotta, joiden ajan hän on HR partnerina ollut perustamassa Suomen suurinta sähkönjakeluun keskittynyttä yritystä. Kaksi asiaa toistuu puheessa moneen kertaan, innostus ja uskallus. Muutos on pysyvää, ja pian lähes kaikkien työ on jo jotain ihan muuta, Vuorimies sanoo.

Vastaukset tipahtelevat selkeästi ja pohditusti. Ymmärrys työelämässä tarvittavista taidoista on ollut Vuorimiehelle tärkeää, kun hän on ollut palkkaamassa energiakonserni Fortumista irrotettuun Carunaan uusia osaajia.

– Kahdenkymmenen vuoden päästä moni nykyisistä ammateista tai tehtävistä on kokonaan kadonnut. Muutaman vuoden päästä ihmiseltä odotetaan työssä aivan eri asioita kuin tänään. Siksi kiinnostus ja uskallus kokeilla uutta ovat työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia.

Vuorimiehellä on tästä omakohtaista kokemusta. Kun hän valmistui markkinointi pääaineenaan kauppatieteiden maisteriksi, työelämä näytti hyvin erilaiselta. Työskenneltyään hetken ulkomaankaupan parissa Nokia imaisi Vuorimiehen monen muun nuoren osaajan tavoin.

Nopeasti kasvava matkapuhelinyhtiö panosti voimakkaasti tuotekehitykseen ja palkkasi tarkoituksella ihmisiä hyvin erilaisilla taustoilla. Samalla yhtiöön syntyi aivan uusia tehtäviä. Nopeaa kehitystä ja työn muutosta voi muistella, kun älypuhelimet asetetaan haastattelun ajaksi äänettömälle jättimäisten näyttöjen keskellä yhdessä Carunan neuvotteluhuoneista.

– Nokiassa tiimimme vastuulla oli näyttötekstien käännöstyöt ja lokalisointi. Näistä ajoista kaikki laitteet ja käyttöjärjestelmät ovat muuttuneet. Sellaisenaan sitä työtä ei tee enää kukaan maailmassa, Vuorimies toteaa.

Esimieskokemuksen lisäksi Nokia opetti nuorta työntekijäänsä tarttumaan ripeästi ja rohkeasti uusiin tehtäviin. Tästä asenteesta on ollut paljon apua myöhemmin. Tänä syksynä Vuorimies opetteli kuvaamaan ja editoimaan videoita.

– Alkuun se hirvitti, mutta tiedän, että tekemällä oppii.

Tämä on tärkeintä työhaastattelussa

HR Partnerina Vuorimiehen tehtävä on ennen kaikkea tukea ja opastaa esimiehiä henkilöstöasioissa. Osa työntekijöistä siirtyi Vuorimiehen tavoin Fortumista uuteen yhtiöön, mutta Carunaan on palkattu paljon myös uusia tekijöitä. Sen myötä rekrytoinnista on tullut Vuorimiehen ydinosaamista. Hänen mukaansa virheitä valinnoissa ei juuri tule, kun rekrytointi hoidetaan hyvin.

– Haastattelussa minulle on tärkeää, että ihminen on sinut itsensä kanssa ja hänestä välittyy ammatillinen kunnianhimo, valppaus ja halu oppia uutta. Näillä ominaisuuksilla varustettu työntekijä pitää työmarkkinoilla myös oman arvonsa korkealla.

Mutta entä jos ihminen huijaa ja onnistuu perusteettomasti vakuuttamaan työantajan?

– Kun tehtävään valitun osaaminen ei ole vastannut odotuksia, on valinta aina tehty yhden haastattelun perusteella.

Vuorimies korostaa, että perusteellisessa rekrytointiprosessissa tulee käyttää aina erilaisia arviointeja.  Ensin hakemuksista seulotaan haastatteluihin sopivimmat ehdokkaat. Tässä voidaan käyttää myös ulkopuolisen rekrytointifirman apua.

Haastatteluissa on olennaista esittää kaikille hakijoille johdonmukaisesti samat kysymykset. Näiden jälkeen jatkoon valituille tehdään uusien haastattelujen lisäksi usein soveltuvuustestit.  Niissä psykologi saattaa löytää ihmisestä ominaisuuksia, jotka eivät ole nousseet esiin haastatteluissa. Lopuksi on tärkeä tarkastaa referenssit ja suosittelut.

– Näiden jälkeen valinta on helppo ja ainakin tässä vaiheessa on hyvät perusteet luottaa omaan intuitioon.

Uutta kannattaa oppia, vaikkei mieli tekisi

Carunaa on rakennettu vauhdikkaasti.  Taloudellisten prosessien ja yrityksen peruspilareiden luomisen jälkeen yhtiössä siirrytään nyt eteenpäin.

– Viime vuodet ovat olleet palkitsevia, mutta ne ovat myös vaatineet kaikilta paljon. Nyt keskitymme yhtiössä asiakaskokemuksen kehittämiseen, Vuorimies kertoo innostuneena.

Samalla hän on heittäytynyt entistä vahvemmin oppijan asemaan. Työelämän tahti on muuttunut kauttaaltaan nopeammaksi. Toisaalta kehittynyt tekniikka ja uudet työkalut helpottavat pysymään hurjassa vauhdissa mukana. Niiden ansiosta vuorovaikutuksen mahdollisuudet ovat kasvaneet.

Vuorimiehen mukaan kaikki voivat oppia uutta, vaikka toiset ovat luontevampia joihinkin tehtäviin. Tekniikan voi ottaa haltuun lähes kuka tahansa, mutta omia piirteitä on vaikeampi muuttaa.

– Minun olisi markkinoinnin koulutuksestani huolimatta ollut tosi vaikea kehittyä hyväksi myyjäksi. Puhelimeen tarttuminen ja tapaamisen sopiminen ventovieraan kanssa ei vieläkään ole minulle erityisen luontevaa. Olen kuitenkin oppinut, että avoimuus on tehokkain keino saada asioita aikaiseksi.

Uuden oppimista varten Carunassa on luotu sisäinen kouluttajaverkosto, jonka kehittämiseen on saatu apua myös Helsingin yliopiston HY+:lta. Kouluttautuminen on auttanut myös Vuorimiestä löytämään itsestään uusia vahvuuksia. Seuraavaksi hän aikoo perehtyä entistä perusteellisemmin vastikään vastuulleen siirtyneisiin työhyvinvointiin ja työkykyasioihin.

Carunan tehtävä on jakaa hyvää energiaa, ja saman moton Vuorimies näkee myös tiiminsä työnä, vaikkei se sähkölinjoja asennakaan.

– Työkavereissani arvostan aktiivisuutta, pelottomuutta toimia erilaisten ihmisten kanssa ja vastuunottamista. Näihin haluan pyrkiä myös omassa työssäni.

Teksti ja kuva Ville Korhonen.

Julkaistu 3.5.2017