HY+ mukana Ukrainan koulujärjestelmän uudistuksessa

Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy ja Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta ovat mukana FCG International Oy:n käynnistämässä nelivuotisessa Finland’s Support to the Ukrainian School Reform -projektissa. Projektin rahoittaa Suomen ulkoministeriö.

Projekti tukee Ukrainan kansallista yläkoulu- ja lukiouudistusta (“New Ukrainian School”), joka esiteltiin Ukrainan presidentti Petro Porošenkon avaamassa konferenssissa 21. elokuuta 2018. Suomalainen asiantuntijatiimi FCG International Oy:stä ja Helsingin yliopistosta tapasivat konferenssissa ukrainalaisia sidosryhmiä.

Ensimmäinen valmistelukomitea kokoontui 22. elokuuta, jolloin puheenjohtajana toimi Ukrainan opetus- ja tiedeministeri Liliia Hrynevych. ”Tämä suomalainen projekti on pitkään odotettu aloite.

Poliittinen tahto projektin tukemiselle on vahva”, ministeri kommentoi.

Suomalaista asiantuntijatiimiä johtaa Arto Vaahtokari, joka on Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lehtori. ”Yhden Euroopan suurimpiin maihin kuuluvan valtion koulujärjestelmän kehitys on kiinnostava ja haasteellinen tehtävä. Olen ilokseni huomannut, kuinka omistautuneita ukrainalaiset kollegamme ovat maan koulujärjestelmän uudistamiselle”, Vaahtokari kuvailee vaikutelmiaan työskenneltyään Ukrainassa puolitoista kuukautta.

Projektin tavoitteena on parantaa koulutuksen laatua sekä kansalaisten käsityksiä ukrainalaisesta koulutuksesta. Tähän pyritään kolmen osa-alueen avulla:

1. Opettajien valmennus – valmennetaan alakouluopettajia uuteen osaamisperustaiseen opetussuunnitelmaan
  2. Koulutuksen profiilin nostaminen – lisätään tietoisuutta koulu-uudistuksesta ja muutetaan näkemyksiä koulutuksesta
  3. Oppimisympäristön muutos – kehitetään oppimisratkaisuja keskittyen digitaalisiin materiaaleihin

Projektin virallinen avauskonferenssi järjestetään käynnistysvaiheen päättymisen jälkeen vuoden 2019 alussa.

Lisätietoja

Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+: Riikka Hälikkä, riikka.halikka@helsinki.fi, +358 50 376 8408

FCG International: Antti Karttunen, antti.karttunen@fcg.fi, +358 45 624 6788