HY+ Farmasian Päivillä: farmasian erikoistumiskoulutuksilla terveydenhuollon moniosaajaksi

HY+ ja Helsingin yliopiston farmasian tiedekunta ovat perinteisesti mukana Farmasian Päivillä 16.–17.11.2018 yhteisellä osastolla. Naapuriosastolta löytyy kolmas yhteistyökumppani, Itä-Suomen yliopisto. Tapahtuman tämän vuoden teema, ”Pillerinpyörittäjistä terveydenhuollon moniosaajiksi”, sopii mainiosti kuvaamaan myös yhteistyössä järjestettäviä farmasian erikoistumiskoulutuksia.

Sekä Apteekki- ja sairaalafarmasian että Teollisuusfarmasian erikoistumiskoulutuksen on tähän mennessä aloittanut kolme opiskelijaryhmää. Ensimmäiset opiskelijat ovat parhaillaan valmistumassa.

”Koulutus on tuottanut hienoja uusia avauksia ja aitoa yhteistyötä muun terveydenhuollon kanssa”, kertoo farmasian koulutuksista HY+:ssa vastaava Kristiina Kosola. ”Opiskelijat ovat koulutukseen liittyvien projektitöiden avulla päässeet rakentamaan monipuolisesti erilaisia projekteja esimerkiksi hoitokotien, julkisen terveydenhuollon ja kotihoidon kanssa. Ilahduttavan monia on myös pyydetty jatkamaan hyvin alkanutta kumppanuutta uusien projektien merkeissä.”

Osa opiskelijoista on lähdössä koulutuksen puitteissa hakemaan oppia ja mallia ulkomailta. ”On kiinnostavaa nähdä, löytyisikö näin Suomeen siirrettävissä olevia toimintatapoja. Vähintään ulkomaisilta mentoreilta saa uutta näkökulmaa omaan tekemiseen”, Kosola toteaa.

Kosola suosittelee erikoistumiskoulutuksia kaikille, jotka haluavat olla mukana suunnittelemassa, millaista tulevaisuuden lääkehoidon pitäisi olla. ”Uuden muotoinen erikoistumiskoulutus tarjoaa hyviä työvälineitä kaikille farmasian ammattilaisille oman työnkuvan laajentamiseen ja syventämiseen. Toivomme, että erityisesti farmaseutit lähtisivät mukaan, aiemmat koulutukset ovat ehkä suosineet proviisoreita.”

Kosola toivottaa myös työnantajat tervetulleiksi HY+:n ja farmasian tiedekunnan osastolle Farmasian Päiville: ”Erikoistumiskoulutuksen suorittaneesta työntekijästä voi olla korvaamaton apu uudenlaisten palveluiden ja toimintamallien kehittämisessä!”

FARMASIAN PÄIVIEN INFO

Ajankohta: 16.–17.11.2018

Paikka: Helsingin Messukeskus, osasto 1a16

Hyvinvoinnin, terveyden ja farmasian asiantuntijat päivystävät osastolla koko päivien ajan. Lisäksi pääset tapaamaan farmasian tiedekunnan väkeä professoreista opettajiin. Tule keskustelemaan, sopisiko erikoistumiskoulutus myös sinulle! Haku koulutukseen avautuu tammikuussa 2019.