Uusia tapoja oppia

Opettajien täydennyskoulutus kohtaa uudenlaisia haasteita peruskoulun uudistuksen myötä. Kun oppilaat pääsevät etsimään tietoa itse, tietotekniikan sekä ryhmätöiden ja projektien määrä kasvaa. Samaan aikaan oppiaineiden rajat hälvenevät. Opetushallituksen entinen pääjohtaja Erkki Aho ja professori Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta keskustelivat aamu-tv:ssä uudesta opetussuunnitelmasta sekä opettajien täydennyskoulutuksesta.

Opettajien täydennyskoulutus huolestuttaa

Opetusalan ammattijärjestön selvityksen mukaan vain noin joka toinen opettaja sai viime vuonna täydennyskoulutusta. Kävi myös ilmi, että kolmasosa opettajista ei osallistu minkäänlaiseen täydennyskoulutukseen. OAJ vaatiikin konkreettisia toimia opettajien täydennyskoulutuksen puolesta, sillä uudistuksen onnistuminen riippuu opettajien taidoista ja niiden päivittämisestä. Aho ja Hiilamo ovat samoilla linjoilla.

– Opettajien ammattitaidon ylläpito on todella keskeinen osa meidän koulumenestystämme, Hiilamo totesi.

Opetusalan koulutuksistamme löydät monia vaihtoehtoja ammattitaidon ylläpitämiseen.

Lähde: yle.fi